Heimwee naar de revue

Jan Vriend
Amsterdam

Kun je heimwee hebben naar een tijd die je niet hebt meegemaakt? In de toneelwereld wel. De theatermakers Mitch Blaauw en Liza van Zeijderveld maakten een voorstelling over het denkbeeldige duo De Fontanelly’s: revueartiesten uit de categorie vergane glorie. ,,We noemen het een revue van hoop en troost.’’

Mitch Blaauw (20 jaar) groeide op in Hoorn, Liza van Zeijderveld (19 jaar) heeft haar wortels in Purmerend. Ze staan al tien jaar samen op het toneel: eerst bij het Nederlands Kinder Theater in Purmerend, later als studenten van de Frank Sanders Akademie voor Musicaltheater in Amsterdam, waar ze dit jaar hun diploma’s haalden. ,,We hebben hetzelfde gevoel voor humor en dezelfde voor passie voor tragikomische types’’, zegt Liza. ,,En omdat we al zo lang samenwerken, zijn we helemaal op elkaar ingespeeld.’’

In hun voorstelling geven ze gestalte aan de Fontanelly’s: een broer en een zus die tot hoge leeftijd samen op het toneel staan. Ze overleven aan de schimmige rand van het schnabbelcircuit, in de sfeer van glitterpakken, plateauzolen en struisvogelveren. Dromend van een groot en meeslepend leven, slepen ze intussen vooral zichzelf en hun sores mee. ,,De tol van de roem is hoog’’, zegt Mitch. ,,Alleen op het podium vinden ze hun veilige haven. Ze kunnen niet zonder elkaar en niet zonder hun publiek. Eigenlijk zijn ze overgeleverd aan elkaar en aan hun werk.’’

Oude doos

Net als bij een biografische documentaire biedt de voorstelling het publiek een terugblik op de loopbaan en het leven van ’het sterrenduo’. Die aanpak biedt de makers de kans om beproefde liedjes uit de oude doos door hun show te vlechten. Zo poetsen ze vertrouwde nummers op uit tv-series als ’Ja zuster, nee zuster’ en ’Het Schaep met de vijf Pooten’ en geven ze werk van Robert Long en Wim Sonneveld een nieuwe glans. ,,Vooral hun Jordaanmedley van meezingrepertoire op het randje is tenenkrommend geestig’’, meent Marjolijn Touw. Deze musicalvedette is niet alleen regisseur van de voorstelling, maar leverde ook teksten. De kracht van de show schuilt volgens haar in de combinatie van het schrijnende en het komische. ,,Want niets is dooier dan een dooie artiest.’’ Of hun hang naar de roem de opofferingen van Fontanelly’s waard is geweest? ,,Dat mag het publiek bepalen.’’

Dat de jonge theatermakers bij het maken van hun eerste voorstelling kunnen leunen op ervaren namen als pianist Hilmar Leujens, regisseur Marjolijn Touw en choreograaf Barrie Stevens, komt door hun opleiding. Als leerlingen van de Frank Sanders Akademie kregen ze les van de laatste twee.

’Ciske de Rat’

Tel daarbij op dat Mitch Blaauw en Marjolijn Touw ook als zoon en moeder samen op de planken stonden in de musical ’Ciske de Rat’ en je weet dat er een klik is. ,,Het bijzondere van deze jonge theatermakers is dat ze belangstelling hebben voor repertoire uit het verleden’’ zegt de regisseur. ,,Dat is belangrijk, want dan besef je dat onderwerpen als discriminatie en homoseksualiteit door de jaren heen steeds terugkomen. Als je weet hoe vorige generaties die thema’s op het toneel brachten, heb je een voorsprong. Want als je weet waar het vandaan komt, kun je daar een nieuwe draai aan geven.’’

De hoofdrolspelers van de ’Fontanelly Hoop en Troostrevue’ zijn niet alleen op het toneel actief, maar hebben als zelfstandige producenten ook achter de schermen de touwtjes in handen. Dat wil zeggen: Mitch en Liza maken de show voor eigen rekening en risico. Natuurlijk in de hoop dat ze zo met hun talenten bij de grote, gevestigde theaterproducenten in het vizier komen. Mitch: ,,In afwachting van een droomrol kunnen we natuurlijk in een kroeg gaan werken, maar we willen liever met ons vak bezig zijn. Met deze eigen voorstelling doen we dat.’’

’De Fontanelly Hoop en Troostrevue’ met Mitch Blaauw en Liza van Zeijderveld is te zien op 5, 6, 12 en 13 oktober (19.30 uur) in de Theaterstudio Amsterdam. www.theaterstudioamsterdam.nl

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.