Overlast Thalys na bomenkap Nieuw-Vennep

© ANP

Bart Boele
Nieuw-Vennep

Vroeger hoorde je geen trein, maar sinds alle bomen tussen de Oosterdreef en de spoorlijn zijn gekapt ,,zit je soms te trillen in je tuinstoel als de Thalys voorbijkomt. En waarom die bomen zijn gekapt? De gemeente zei dat het moest voor de treinen, omdat er anders blaadjes op de rails vallen’’.

Vier bewoners van de Oosterdreef en de Venneperweg waren gisteravond present in Het Trefpunt op een informatieavond over de HSL, de hogesnelheidslijn. Er waren er veertig uit heel Haarlemmermeer uitgenodigd omdat zij volgens berekeningen van Prorail geluidsoverlast ondervinden van de Thalys.

De minister heeft zeventig miljoen beschikbaar gesteld om daar iets aan te doen, maar niet met maatregelen die achter een bureau worden bedacht.

Suggesties

,,We zijn er op uit gestuurd om met de omwonenden te praten, ze te vragen naar suggesties’’, zegt voorzitter Pieter Jan Biesheuvel - wiens familie uit Haarlemmermeer komt - ter inleiding van de zevende en laatste HSL-bijeenkomst.

,,Vooraf is berekend dat 57 decibel acceptabel zou zijn, maar door de HSL anders aan te leggen dan het plan was is meer overlast ontstaan’’, legt Bart Snel - zijn opa was hoofd van de School met den Bijbel in Nieuw-Vennep - uit. Dat probleem moet worden opgelost en onder andere daarvoor is deze avond bestemd.

De bewoners weten het wel: bomen planten, want die zijn langs het hele spoor weggehaald. Wat ook zal helpen is het geluidsscherm langs de HSL bij station Nieuw-Vennep aanpakken.

Scherm

Dat is nog een heel verhaal, dat scherm. Het plan was om geluidsabsorberende te plaatsen maar de architect vond transparante - en geluidsweerkaatsende - schermen mooier. Dus die staan langs de hele HSL. Ook in Nieuw-Vennep, maar dan wel aan de kant van ’t Kabel. Het geluid van de treinen wordt zo rechtstreeks naar de Oosterdreef gekaatst en daar zijn ook al de bomen van het voormalige zwembad verdwenen. Ziedaar het probleem.

Geluidsdeskundige Chiel Rovers van Prorail heeft een schrale troost. Er is ooit uitgegaan van honderd Thalyssen (300 km/u) per etmaal en nog eens 128 intercity’s (160 km/u) per etmaal. ,,Er werd van uit gegaan dat veel zakenmensen de Thalys zouden gebruiken richting Frankrijk. Maar de prijsvechters in de luchtvaart waren niet voorzien. De zakenmensen gaan nu vliegen. Daarom gaan er minder Thalyssen rijden’’, legt hij uit. En dat is gunstig voor de mensen langs het spoor.

Bomen

Er gaan veertig Thalyssen en 96 tot 128 intercity’s per etmaal rijden en dat levert veel minder geluid op. In Haarlemmermeer valt de schade daardoor mee: één decibel teveel volgens de norm. Dat is met een paar bomen wel op te vangen.

Niet voor de bewoner van de Rijnlanderweg, die er vanavond ook is. Hij woont pal naast de HSL, precies op het punt waar de Thalyssen van en naar Amsterdam elkaar tegenkomen. ,,Als ze op tijd rijden.’’ Tja, daar is in de berekeningen geen rekening mee gehouden. De geluidsbelasting per etmaal is het uitgangspunt, inclusief piekmomenten. NS, liever niet op tijd rijden graag.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.