EasyJet wist Nederland niet oranje te kleuren

door frans van den berg
schiphol

Met een oud en vooral lawaaierige Boeing 737 vertrok oprichter Stelios op 24 april 1996 vanaf Londen-Luton naar Schiphol. Daarmee was de eerste buitenlandse vlucht van easyJet een feit. KLM en Schiphol hadden nog alles op alles gezet om de komst van deze prijsvechter tegen te houden, maar tevergeefs. Na vijftien jaar zijn de verhoudingen nog altijd gespannen.

EasyJet begon met een oude rammelbak waarvoor Schiphol zelfs een lawaaitoeslag vroeg. ,,Door de snelle groei en om het onderhoud te drukken werden in de jaren daarna nieuwe toestellen aangeschaft. Nu hebben ze een moderne vloot’’, benadrukt Jan Veldhuis, onderzoeker bij SEO economisch onderzoek. ,,Maar bovenal is het landschap sindsdien flink veranderd. De ticketprijzen daalden. Vliegen is nu beduidend goedkoper dan vijftien jaar geleden. Zeker binnen Europa. Intercontinentaal was er al meer concurrentie en waren Nederlanders wel bereid in Londen of Frankfurt over te stappen. Maar binnen Europa waren de tarieven hoog. Zeker op de routes waar easyJet en later andere prijsvechters zijn gaan vliegen, zijn de tarieven fors gedaald. Overigens heeft de KLM op de helft van haar routes vanaf Schiphol nog altijd een monopolie.’’

,,Dit soort low cost activiteiten hoort niet thuis op Schiphol, omdat er geen nieuwe verbindingen mee worden geopend’’, meent KLM-topman Peter Hartman, die dan ook vindt dat Schiphol vooral maatschappijen als de KLM moet faciliteren. De KLM houdt immers een wereldwijd netwerk overeind en dat is belangrijk voor het bedrijfsleven in Nederland. Bedrijven als easyJet moeten maar naar Lelystad. Deze week kondigde easyJet aan te gaan vliegen op Glasgow, waar de KLM ook al op vliegt. Dat laatste is recent ook weer onderschreven in het onderzoek dat de KLM en Schiphol hebben uitgevoerd. Wanneer de luchthaventarieven dalen zou easyJet vijf tot tien nieuwe routes openen, al zou dat voor tachtig procent overlappen met het netwerk van de KLM.Schiphol wil bedrijven als easyJet en Vueling wel aantrekken omdat die passagiers immers Amsterdam als bestemming hebben (geen overstappers) en door de concurrentie de ticketprijzen met wel dertig procent dalen. Een aantrekkelijk vooruitzicht voor de consument en Schiphol. Toch durft de luchthaven dat niet aan, uit vrees voor schade aan het netwerk van de KLM. Binnenkort komt er een minder extreem tariefvoorstel. KLM tevreden, easyJet weer boos. En daarmee is de discussie weer terug bij af en blijft easyJet via de pers en de rechter vechten tegen de hoge tarieven van Schiphol. De bouw jaren geleden van een speciale pier zonder voorzieningen voor prijsvechters, waar passagiers met een trap aan boord gaan, was slechts een pleister op de wonde.

Meer in de zaterdagbijlage van deze krant

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.