Oude naam, nieuwe roadster

De klassieke 124 Spider

De klassieke 124 Spider

1 / 3
Peter Lodewijks
Los Angeles

Ver weg van huis, in Los Angeles, werd het doek getrokken van de nieuwe Italiaanse cabrio met de klassieke naam: Fiat 124 Spider.

Op de LA International Auto Show, die nog tot en met zondag duurt, staat de nieuwe Spider trots te glimmen. Waren Italianen in het verleden Italianen tot op het bot, tegenwoordig maken ze graag gebruik van de techniek van andere merken, in dit geval het Japanse Mazda. De nieuwe 124 Spider is namelijk niets anders dan de Fiat-uitleg van de nieuwste Mazda MX-5. Het valt te prijzen dat dat aan de buitenkant nauwelijks is te zien. De ontwerpers in de Centro Stile-designstudio in Turijn hebben de roadster duidelijk een eigen gezicht gegeven.

In eerste instantie was de roadster van Mazda als nieuwe Alfa Romeo Spider bedoeld, maar de directie besloot hem uiteindelijk tot een Fiat om te dopen.

In het verleden is Fiat Chrysler Automobiles met badge-engineering (Fiat- en Lancia-logo’s plakken op Dodge- en Chrysler-modellen) behoorlijk de mist in gegaan. Voor deze 124 Spider moest daarom het roer om. Hoewel de architectuur van Mazda, dat de Fiat-variant ook gaat bouwen, is overgenomen, voorziet Fiat de open tweezitter wel van een eigen aandrijflijn.

Onder de lange motorkap komt een 1.4 liter turbomotor te hangen. Deze krachtbron is naar verluidt met 160 pk en 250 Nm sterker dan de atmosferische motoren in het origineel, de MX-5. Er komt bovendien een versie met de bekende 1750-motor, dat type krijgt straks de merknaam Abarth mee.

Het interieur van Mazda vond Fiat kennelijk prima, want dat is identiek aan het interieur van de Mazda MX-5, afgezien van de Fiat-badge op het stuurwiel natuurlijk. Dat betekent overigens ook dat Fiat profiteert van voorzieningen van Mazda, zoals een optioneel touchscreen, een usb-aansluiting, Bluetooth, 3D-navigatie en een optionele Bose-geluidsinstallatie.

Fiat start in de eerste helft van 2016 met de levering. Het Europese publieksdebuut staat gepland voor de Autosalon van Genève in maart. Op de Abarth is het nog tot minimaal eind 2016 wachten. De prijsstelling zal nagenoeg gelijk zijn aan die van de Mazda MX-5, reken op ongeveer 30 mille.

Eind 1966 debuteerde de oorspronkelijke Fiat 124 Spider op de Autosalon van Turijn. Het model werd destijds enthousiast ontvangen.

In de bijna 50 jaar sinds zijn introductie is de Spider altijd een begeerd object gebleven voor verzamelaars en autoliefhebbers. Pas in 1968 kwam de cabrio in de VS op de markt. De Amerikanen waren gek op de Spider, met zijn fraaie proporties en elegante Italiaanse styling. Vandaar dat Fiat de nieuwe in Amerika laat debuteren.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.