’We Are Public’ nieuw cultureel initiatief in Haarlem

Haarlem

Vanaf 19 januari aanstaande doen de Haarlemse theaters, concertzalen en andere kunstinstellingen een beroep op ’Cultuuroptimisten’.

Dan gaat de wervingscampagne van start voor We Are Public, een initiatief om niet alleen meer mensen te enthousiasmeren voor cultuur, maar ook om in deze tijd van voortdurende bezuinigingen in het kunstsegment nieuwe voorstellingen, concerten en tentoonstellingen te kunnen produceren.

Donderdag kwamen de landelijke initiatiefnemers van We Are Public, Leon Caren en Bas Morsch, naar het Patronaat om de plaatselijke culturele instellingen voor hun plannen te interesseren en het Haarlemse team te introduceren. In Amsterdam, Den Haag en enkele steden in Noord-Brabant is We Are Public reeds met succes van start gegaan.

Het concept is in principe simpel: men wordt lid door voor vijftien euro per maand een We Are Public-pasje te kopen dat onbeperkt toegang geeft tot vele tientallen door een redactie geselecteerde voorstellingen, concerten, films en tentoonstellingen.

„We Are Public sluit aan bij nieuwe trends in deze tijd van voortdurende overheidsbezuinigingen, zoals eigen initiatief en samen investeren”, betogen de initiatiefnemers. „Wij zijn ervan overtuigd dat er voor alles een publiek is en dat iedere cultuuruiting ook een publiek verdient.”

Daarbij denken ze echter niet vanuit de ’maker’ die op zoek is naar subsidies, maar vanuit het publiek dat in cultuur wil investeren. Juist dat laatste maakt dit initiatief volgens Caren en Morsch nieuw en uniek.

Drie grote Haarlemse kunstinstellingen nemen het voortouw bij de introductie van We Are Public in de Spaarnestad. De Toneelschuur heeft al met het initiatief te maken gehad, doordat voorstellingen van hun productiehuis de afgelopen jaren voor het aanbod in Amsterdam geselecteerd zijn, vertelt directeur Frans Lommerse.

Ook Stadsschouwburg- en Philharmoniedirecteur Jaap Lampe kende het initiatief uit Amsterdam en werd enthousiast. En het was tenslotte Jeroen Blijleve van het Patronaat – die Morsch en Caren al kende van hun andere organisatie, het meer rockmuziek gerichte Subbacultcha – die de zaak bij het Haarlemse directeurenoverleg definitief aan het rollen bracht.

Maarten Claus en Matya Grabijn, tevens drijvende krachten achter de Parksessies, gaan het Haarlemse We Are Public coördineren, daarbij gesteund door enkele tientallen ’ambassadeurs’ uit alle hoeken van het stedelijke culturele leven.

Op 19 januari begint de wervingsactie die eind februari vijfhonderd plaatselijke leden moet hebben opgeleverd, om in maart werkelijk te kunnen starten. Dan hebben zich hopelijk ook al een groot aantal kleinere Haarlemse kunstinstellingen aangesloten.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.