’Willen weten wat we eten’

Directeur Walter Seib van HMSHost . Foto´s: Frans van den Berg en PR HMSHost

Directeur Walter Seib van HMSHost . Foto´s: Frans van den Berg en PR HMSHost

Volle bak bij La Place.

Volle bak bij La Place.

1 / 3
Ed Brouwer

Vooral in Europa en de Verenigde Staten willen mensen weten wat ze eten. ,,Daar spelen we op Schiphol nadrukkelijk op in. Dat zie je hier in onze nieuwe vestiging van La Place. Klanten kijken zo in de keuken en zien dat alles ter plekke wordt gemaakt van natuurlijke producten. We hebben zelfs een kruidenkas in het restaurant en dat is uniek.’’

Ook met andere restaurants op de luchthaven Schiphol speelt de horecagroep HMSHost in op deze trend. ,,Dat doen we ook op de andere luchthavens waar we zitten’’, voegt Walter Seib daar meteen aan toe. Seib is sinds twee jaar de directeur van HMSHost Internationaal, met vestigingen op 110 luchthavens in de wereld. Samen goed voor één miljard klanten per jaar.

Dominant

Op Schiphol is de exploitant al jaren dominant aanwezig op Schiphol Plaza en achter de controlepunten met maar liefst 76 zaken. Daarbij zitten bekende namen als Starbucks en Burger King, maar ook eigen formules zoals Dutch Kitchen en Café Chocolat. De Oostenrijker Seib heeft zelf jaren bij HMSHost op Schiphol gewerkt en hij was directeur bij La Place (onderdeel van V&D). Op Schiphol ruilde HMSHost de Délifranche in voor La Place en kreeg dat deel van Schiphol Plaza een facelift met nieuwe winkels, toiletten, een visrestaurant en Hema-counter. La Place Restaurant heeft ook buiten een terras.

Drukker

Op Plaza komen dagelijks 100.000 bezoekers en werknemers, waarmee het drukker is dan de Kalverstraat. In het deel van de luchthaven achter de controles kwamen vorig jaar 52 miljoen passagiers. ,,Dat zijn veel verschillende soorten klanten. Passagiers uit alle delen van de wereld en werknemers. Daar moet je met het aanbod op inspelen. Inderdaad is het aanbod voor de groeiende stroom Chinese passagiers nog beperkt. Wat wij Chinees eten noemen, is dat voor hen niet. We hebben wel al een noodles- en sushibar, maar we werken nu aan een plan voor een pan-Aziatisch eetdeel in de verbouwde lounge 2. Daarbij werken we samen met een chef-kok uit Singapore, zodat we authentiek eten kunnen aanbieden.’’

Irish Pub

Op de verschillende delen van de luchthaven wordt ingespeeld op de specifieke bestemmingen. Op de D-pier vertrekken veel vluchten naar het Verenigd Koninkrijk en juist daar zit de Irish Pub. In het Schengendeel zit het Mediterraanse restaurant. Aan het begin van iedere pier een zogeheten Grab and Fly, waar nog snel een broodje en drinken kunnen worden gekocht. Daarnaast zijn er zaken waar je ook even kunt zitten om de aanschafte te nuttigen. Tot slot zijn er enkele restaurants waar je zelfs wordt bediend. ,,Het is niet allemaal snel snel. De gemiddelde transfertijd is drie uur. Wij kijken wel erg uit naar het moment dat op heel Schiphol centrale security is. Nu haasten passagiers in het niet-Schengendeel zich vaak naar de gate, omdat daar de controle is. Daarna zitten ze nog een hele tijd in een glazen wachtruimte voor ze aan boord kunnen. Jammer, want die tijd besteden ze niet aan shoppen en de horeca. Wanneer dat in 2015 is veranderd, ontstaat er op de pieren ook meer ruimte voor wachtruimten en horeca’’, ziet Seib als ideaalbeeld.

Goed gedraaid

Ondanks de economische crisis heeft het bedrijf goed gedraaid het afgelopen jaar. ,,Het aantal passagiers nam inderdaad toe, maar ook de bestedingen per klant stegen. Op Plaza bleef dat beperkt tot één procent, maar achter de controles gaven passagiers vijf procent meer uit. We draaien goed, maar het kan altijd beter. Daarom blijven we investeren in de training van personeel en onderzoeken we met enquêtes wat de klanten willen. Ik ga ook af en toe gewoon in de restaurants zitten om te luisteren wat onze gasten opmerken over het eten, de zaak en het personeel.’’

In Nederland is HMSHost alleen op Schiphol actief. De luchthavens Rotterdam en Eindhoven zijn in handen van andere uitbaters. ,,Maar ik blijf kijken of we daar ook voet aan de grond kunnen krijgen. Dat geldt ook voor trein- en metrostations. Die zijn nu vooral in handen van NS en dochter Servex. Ons moederconcern Autogrill is in Nederland actief met de AC Restaurants. Wij richten ons momenteel vooral op de groeimarkten in Azië en dan in het bijzonder Indonesië, op het Midden-Oosten, het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië en Rusland. In Rusland zitten we op de luchthaven van Sint Petersburg, langs enkele snelwegen en in Sotsji. Uiteraard met een lokaal team, want we moeten overal inspelen op de lokale wensen en eetgewoontes. Een spannend avontuur voor ons.’’

Meer worsten

Op Schiphol Plaza had de Hema al een verkooppunt van broodjes en worsten. Die balie, die dus niet in een Hemawinkel zit, was zo’n succes dat nu een grote balie is gebouwd op Plaza. ,,De rookworst is echt een klassieker. Werknemers staan in de rij, maar ook mensen die terugkeren van een reis en bij aankomst zo’n worst kopen. Ik zou op Schiphol nog wel vijf van die verkooppunten willen openen, maar Schiphol wil afwisseling’’, laat directeur Rob Heesen weten. De formule wordt momenteel elders uitgetest. Als dat een succes wordt, komen er meer aparte verkooppunten voor broodjes, drinken en rookworsten.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.