Gezocht: alternatief voor dieselen

Peter Lodewijks

Een ruime auto die zuinig rijdt en goed scoort bij de belastingvoordeeltjes. Vaak kom je dan bij een diesel terecht. Eén probleem: over een paar maanden gaat vrijwel iedereen weer motorrijtuigenbelasting betalen. Auto’s als Toyota Auris Touring Sports kunnen een oplossing zijn.

Langzaam maar zeker dringt het tot de honderdduizenden rijders van een wegenbelastingvrij spaarmodel door vanaf januari de pret voorbij is. Saillant detail: die fiscaal gunstigste automodellen voerden jarenlang de verkoopranglijsten aan. Voor een moderne benzine- of lpg-versie valt de klap nog te overzien -zo’n drie tot vijf tientjes per maand- maar voor de Polo Bluemotions en Corsa EcoFlexen van deze wereld praat je al gauw over het dubbele. Richting duizend euro per jaar. En bij zwaardere automodellen loopt het nog veel verder op. Wegenbelasting berekent de overheid op brandstof en voertuiggewicht.

In dat licht bezien, hebben zuinig rijdende benzinemodellen de komende tijd een streepje voor. Het nieuwe hybridemodel Toyota Auris Touring Sports lijkt zelfs in een gespreid bedje te vallen. Hij scoort nog steeds alle andere fiscale voordelen in de showroom en krijgt om het allemaal weer eens extra ingewikkeld te maken 'korting’ op de wegenbelasting. Je mag 125 kilo van zijn gewicht aftrekken om de hybridetechniek te compenseren. Wéér wat nieuws!

Bij een kennismaking met de nieuweling merk je al gauw dat zijn naam een tikje optimistisch is. 'Touring Sports’ roept visioenen op van gesoigneerd reizen en sportieve ritten over bergpassen. Niet dus. Hij oogt best aardig, maar een gran turismo-model is toch echt andere koek.

De 'TS’ rijdt plezierig, maar heeft een licht aanvoelende besturing en ook de zachte vering scoort geen punten in uitdagend bochtenwerk. Noem het een allemansvriend met veel ruimte. Zijn bouwrecept is dan ook eenvoudig: de bestaande Auris hatchback is van achteren 30 centimeter uitgerekt. Dat levert naast ietwat 'aparte’ proporties enorm veel bagageruimte op (530 liter). Bijkomend pluspunt is de flink verlaagde laadvloer. Dat scheelt tilwerk. Gek genoeg hebben de ontwerpers geen extra centimeters aan de beenruimte toebedeeld. Het gáát, maar houdt niet over.

Als instapper is er de 1.3 liter benzineversie (19.895 euro). Toch zal het leeuwendeel van de kopers voor de vijf mille duurdere 'Hybrid Touring Sports’ kiezen (24.750 euro). Die heeft de hybride aandrijflijn uit de Prius. Hoe dan ook: in alle gevallen mag de comfort- en veiligheidsuitrusting er zeker zijn.

Met zijn combinatie van een speciale 1.8 liter benzinemotor en een elektrische hulpmotor (voor efficiënter optrekken) rijdt de nieuwe hybride stationwagen bijzonder soepel. Het ietwat 'gejaagde’ gedrag van de bijbehorende cvt-automaat is wederom wennen, maar je neemt het voor lief als je het lage brandstofverbruik en de verdienstelijke prestaties ziet. Reken op zo'n 20 kilometer op een liter. In de stad kan deze auto overigens een paar kilometer fluisterstil puur elektrisch rijden.

Het dashboardontwerp zal niet ieders smaak zijn, maar het ziet er met de metaalkleurige accenten en zwarte pianolak details best stijlvol uit. De grote en 'sportief’ voorgevormde stoelen bieden intussen een prima zitcomfort. Een duidelijk minpunt is het beperkte zicht schuin naar achteren, veroorzaakt door de omhoog lopende raamlijn en de hoge bagageruime. Lees: het lage achterraampje.

Samenvattend: de Auris TS heeft vooral in de hybride versie unieke voordelen. Bij de meer gangbare motoren ligt er heel wat scherp geprijsde concurrentie op de loer. Bijvoorbeeld uit Korea en Tsjechië.

Worden kleine diesels nu massaal gedumpt?

Een nieuw hoofdstuk in het boek van de fiscale kortingen op autorijden: alleen elektrische auto’s en oplaadbare modellen als de Chevrolet Volt zijn vanaf januari volgend jaar vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. In de media doken in de zomer berichten op dat belastingvrij gekochte dieselautootjes daarom ’in grote aantallen worden gedumpt’. Is dat nieuws met een hoog komkommertijd-gehalte of zit er iets in? Volgens woordvoerder Paul de Waal van de Bovag is er geen aanwijzing voor het verhaal. ,,Wij zien dat niet terug in de cijfers en ook op internet vind je geen opvallend groot aanbod van diesels. Wellicht komt dat nog als de mensen volgend jaar de eerste envelop van de motorrijtuigenbelasting op de mat krijgen, maar het lijkt ons beter om eerst eens rustig uit te rekenen wat het voor je betekent. Als je redelijk wat kilometers rijdt, verdien je ook mét wegenbelasting nog op de ouderwetse manier veel terug op de dieselbrandstof.” Boeiende vraag is bovendien of je met een overhaaste inruil van een relatief jonge dieselauto niet zoveel aan restwaarde inlevert dat je beter gewoon kunt blijven doorrijden tot de rust is weergekeerd.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.