Premium

’Als het ov niet beter wordt, dan moet ik weg uit Abbenes’

’Als het ov niet beter wordt, dan moet ik weg uit Abbenes’
Het ov-voertuig tijdens een eerste presentatie in Abbenes.
© Archieffoto United Photos/Remco van der Kruis
Abbenes

’Dramatisch’ waren Gerrie van Zijlls (76) eerste ervaringen met het ov-voertuig dat sinds 10 december de lijnbus vervangt in Rijsenhout, Buitenkaag en haar eigen Abbenes. Maar, zo dacht ze, dat kan ook aan de sneeuw hebben gelegen. Op haar eerste reisdag lag die er nog rijkelijk. Deze zondag ging het gelukkig beter, maar er bleven ’verbeterpunten’ over voor de AML Flex.

Zo deed, net als voor de eerste rit, de app het niet. Reserveren was zo dus niet mogelijk. Ook bleek de rit vanuit NS-station Schiphol - eerst met de bus tot P & R Getsewoud en dan met de AML Flex naar Abbenes - duurder uit te pakken dan anders. „Connexxion zegt wel dat de overstap van een gewone bus naar het ov-voertuig net zo werkt als wanneer je op een bus overstapt. Maar van de chauffeur begreep ik dat er iets met zijn apparaat was. Daardoor moest ik twee keer de instapkosten betalen. Daar moet ik dus per mail achteraan, net als wat andere zaken.”

Zo wil ze graag weten hoe lang ze nu eigenlijk van tevoren moet bellen. „Connexxion heeft steeds over een half uur. Maar toen ik dinsdag om half tien belde - ook omdat de app niet werkte - zei de telefoniste dat ik nu bij de halte moest staan.”

Toen Van Zijll snel op pad ging, kwam ze aan de westkant van de Hoofdvaart een busje al tegen dat vanaf de halte aan de oostkant de rit zou verzorgen: „De chauffeur van het busje wist totaal niet waar de halte was. Ook het station in Nieuw-Vennep moest ik hem wijzen.”

Gezien de ervaringen van de ochtend, besloot ze ’s middags pas na aankomst op station Nieuw-Vennep de centrale te bellen. „Binnen een half uur zijn we er”, kreeg ze te horen. Na 25 minuten zag ze de chauffeur die ze ’s morgens had gehad. „Moet u terug?”, was zijn vraag.

Ook omdat ze de thuisrit met haar ov-kaart had betaald, dacht ze dat het wel goed zat. „Maar zondag meldde Connexxion via de app dat ik die dinsdag niet op de afgesproken tijd op de halte had gestaan. Er stond bij dat dat dat nu nog niet tot sancties zou leiden, maar dat ik het niet vaker moest doen. Echt belachelijk. Maar goed, ook dat moet ik via een mail zien recht te breien.”

Dat er iets moest gebeuren met het ov, begrijpt ze. „Ik zat vaak alleen in de bus, helemaal naar Hoofddorp.” Of het ov-voertuig een goed alternatief is, moet ze ’nog zien’. „Dat je hem niet zomaar kunt nemen, beperkt je. Zeker wanneer het reserveren niet ideaal werkt. Onhandig is ook dat hij niet stopt in het centrum van Nieuw-Vennep. Je moet dus via het station reizen om daar een bus te nemen. Omdat die maar eens in het half uur gaat, kost dat extra tijd. Met tassen is het nog lastig ook.”

Haar zoon wil al tijden dat ze bij hem in Almere komt wonen. „Tot nu toe heb ik de boot afgehouden. Maar als het ov niet verbetert, ga ik wellicht toch overstag. Hoewel, de app schijnt het alweer te doen.”

Hoewel hij niet op alle klachten kan ingaan, wil Connexxion-woordvoerder Rick de Vries één ding onderstrepen bij de AML Flex.

De klant mag niet alleen aangeven hoe laat hij vanaf een bepaalde halte wil vertrekken, hij kan ook nee zeggen wanneer telefoniste of app met een afwijkende tijd komen. ,,Zo kan de app tien minuten voor of tien tien minuten na de gevraagde tijd gaan zitten. Komt dat niet uit, dan kun je dat voorstel afwijzen.

En wanneer de telefoniste je vraagt om meteen op een bepaalde halte te gaan staan, moet je dat zien als een verzoek. En je kunt aangeven wanneer je dat simpelweg niet haalt.’’

Hij betreurt het wanneer dat niet altijd zo overkomt, maar hoopt tegelijk op begrip. ,,De AML Flex is nu eenmaal geen taxi, maar openbaar vervoer. En wanneer meerdere reizigers rond dezelfde tijd dezelfde kant op moeten probeert het systeem ritten te combineren.’’

Vanuit Abbenes kunnen reizigers naar enkele haltes in Buitenkaag of twee vervoersknooppunten in Nieuw-Vennep: het NS-station en P & R Getsewoud. En vice versa.

Hoewel er nog ’het een en ander te verbeteren valt’, ziet ook Gerrie van Zijll de voordelen wel in van de AML-Flex. Zo kan ze hem, anders dan de bus, ook in het weekeinde nemen. ,,En doordeweeks stoppen ze niet al om zes uur ’s avonds, maar drie uur later. Inderdaad beginnen ze ’s morgens niet om half zeven, maar om zeven uur. Maar dan reisde ik als gepensioneerde toch al niet.’’

Meer nieuws uit Haarlemmermeer

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.