Nepbermgraf remt auto’s Zeeweg af

Dimitri Walbeek
Overveen

Automobilisten op de Zeeweg rijden langzamer naar Zandvoort wanneer er een zogeheten bermmonument langs de weg is te zien.

Pascal Boogaert uit Haarlem deed een experiment en zijn metingen leveren verbluffende resultaten op. Geen grafboeket langs de weg: 86 kilometer per uur. Wel een bloemstuk in de middenberm: 77 kilometer per uur. Dure overheidscampagnes? Snelheidscamera’s? Niet meer nodig dankzij de Flower Power van Boogaert.

Hij kwam op het idee toen hij door Spaarnwoude omreed vanwege een file. Hij liet meteen het gas los toen hij een bermmonument voor een verkeersslachtoffer zag staan. Die bloemen hadden precies het goede schrikeffect, merkte hij. ,,Ik betrapte mezelf erop dat snelheidsborden en waarschuwingsborden daar dat effect niet hebben bij mij. Maar toen ik rouwboeketten zag, begreep ik meteen hoe gevaarlijk de bocht was. Ik was daarna nieuwsgierig of ik de enige ben die zo reageert.’’

Testplek

Boogaert wist dat de Zeeweg als gevaarlijk bekend staat omdat daar, in de bochten, te hard wordt gereden. ,,En het was een makkelijke testplek.’’ Bij de bushalte bij de erebegraafplaats deed hij snelheidsmetingen door auto’s te timen tussen hectometerpaaltjes. Met strategisch opgehangen bloemen in het zicht reden honderden automobilisten langzamer dan zonder. Die bloemen hadden dus hetzelfde effect op andere automobilisten als op hem. ,,Waarom nog overheidscampagnes en snelheidscontroles betalen wanneer je dit kan oplossen met bloemen? Ik heb bij het experiment bewust gebruik gemaakt van slechts één rouwboeket. Het resultaat hiervan was al zo groot dat ik me kan voorstellen dat een groter bermgrafje nog meer impact kan hebben.’’

Interessant

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV vindt zijn bevindingen ’interessant’ en wil graag een nader onderzoek doen. Het wetenschappelijk instituut staat in de startblokken ’om het serieus op te pakken.’ Wethouder Lucas Mulder van Haarlem heeft een voorstel van Boogaert in behandeling en het vakblad voor verkeersdeskundigen van de ANWB noemt zijn oplossing een ’boeiend concept.’

De SWOV zegt wel dat het experiment ’ethisch moet worden getoetst.’ Boogaert begrijpt dat er bezwaren zijn tegen zijn oplossing. ,,Ik heb ook kritiek gehad. Dat het onethisch zou zijn en dat ik spot met overledenen. Maar dat is niet mijn bedoeling geweest. Ik vind het oprecht gerechtvaardigd als je met een nep-slachtoffer een echt slachtoffer kan voorkomen.’’

Er zit een eigenaardig aspect aan het idee van Boogaert dat succes ervan in de weg kan zitten. Erover vertellen en publiceren werkt eigenlijk averechts. Want wanneer gemeenten in Nederland massaal gestandaardiseerde bloemgraven gaan plaatsen, verdwijnt het effect zienderogen. Boogaert: ,,Het moet vooral geen landelijke campagne worden met uniforme boeketten of kruizen. Dan is het effect snel weg.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.