Lilian Farahani zingt Anne Frank in ’Anne en Zef’

© Benjamin de wilde en Lilian Farahani in ’Anne en Zef’.Foto Ronald Knapp

Hanneke van den Berg
Amsterdam

Hoe zou Anne Frank vanuit de hemel aankijken tegen heden en verleden? Hoe zou dit in de Holocaust omgekomen joodse meisje reageren op een jongen die recent slachtoffer is geweest van de in Albanië nog steeds bestaande bloedwraak, het moorden uit principe?

De jonge sopraan Lilian Farahani laat het meebeleven in de sprankelende eigentijds gestileerde familievoorstelling ’Anne en Zef’, die zowel muzikaal en als qua inhoud verrassend knap de sfeer treft van die twee jonge mensen. Na een reeks schoolvoorstellingen speelt Lilian deze productie zaterdag, met de jonge bariton Benjamin de Wilde en leden van het Nederlands Philharmonisch Orkest, voor ’gewoon’ publiek in het Amsterdamse Muziekgebouw.

Mozart

Zo jong als ze is, zong ze al flinke rollen in onder meer opera’s van Mozart. Een programma met Mozartaria’s bij het Ciconia Consort en de suite ’El amor Brujo’ van de Falla bij het Residentieorkest liggen in het verschiet. Bovendien gaat ’Anne en Zef’ volgend jaar zeker verder. Ze lijkt te genieten van het zingen en acteren en is dan ook een gedroomde Anne.

,,Het theater is mijn speeltuin’’, zegt ze. ,,Ik hield altijd al van zingen, maar op de middelbare school ontdekte ik die waanzinnige combinatie van muziek en toneel. Ik auditeerde op niveau en zag dat muziektheater ook een serieus vak is. Voor mijn plezier las ik in de schoolpauzes scripts. Dan verdiepte ik mij in de psychologie van de karakters om te zien hoe je die personages vertaalt naar het toneel.’’

Conservatorium

Ze nam zangles, scoorde op het Prinses Christina Concours en koos voor het conservatorium. Nu studeert ze aan de Nationale Opera Academie. Met Anne Frank speelt ze een meisje van wie iedereen, dankzij haar dagboek, een eigen beeld heeft. Hoe sterk kan deze opera van componist Monique Krüs en tekstschrijver Ad de Bont dan nog zijn?

,,Bij het lezen van dit libretto moest ik tweemaal huilen en drie keer slikken. Toch wordt het spelen een soort arbeid als je die tekst over het voetlicht wilt brengen. Blijkbaar lukt dat, want ook de kinderen in de zaal reageren op het juiste moment. Ze luisteren echt en als er op het toneel een kus dreigt, zie je sommige kinderen zich verschuilen achter het programmaboekje.’’

Iran

Lilian heeft een Nederlandse moeder, haar vader komt uit Iran. ,,Dus is de vraag: hoe een Iraanse nu een joods meisje speelt? Ik ben in Nederland geboren en getogen. Op mijn vijftiende had ik haar dagboek al drie keer gelezen en ik geloof dat ik de emoties van Anne aardig kan volgen. Bovendien valt in het theater de buitenwereld weg, al moest ik even slikken toen de regisseur me vroeg de Hitlergroet te brengen.’’

Ze is blij met het script. ,,Het is zo goed geschreven dat ik begrijp waarom Anne zegt opgelucht te zijn dat ze niet meer in die overvolle trein naar het concentratiekamp zit. Dat ze blij is niet meer met al die mensen in dat achterhuis ondergedoken te zijn. Het is begrijpelijk als ze tijdens de onderduik denkt: laten ze ons nu maar oppakken.’’

Psycholoog

,Over de Tweede Wereldoorlog heb ik veel gelezen. Die periode grijpt me aan. Misschien schuilt er een psycholoog in mij, die maakt dat ik me wil verplaatsen in de mensen die zoiets uitzonderlijks als de Holocaust hebben meegemaakt. Het gaat me niet om het wit en het zwart, het goed en het fout. Juist de grijsgebieden van de mens vind ik interessant. Zo kan ik me proberen voor te stellen hoe het is om op te groeien zoals Anne Frank. Een meisje dat in deze opera opeens tegenover Zef staat, vermoord omdat er een familievete heerst die vraagt om bloedwraak. Ook hij zat twee jaar opgesloten om niet uit bloedwraak te worden gedood. Uiteindelijk schoot een vriend hem neer omdat zijn cultuur dat eiste.’’

,,Onbegrijpelijk? In die cultuur heerst trots. Als je die aantast, komt het duistere van de mens boven. Ik begrijp dat, want dat is mijn Perzische kant. Zelfs de moeder van Zef zegt: ’Je eer is belangrijker dan je leven’.’’

De carrière van Lilian is nog maar net op gang, te vroeg om richting te kiezen. ,,Ik weet wel dat hou van de expressieve vrouwen.’’

Haar Anne Frank is beslist niet introvert, een spannend meisje.

 

Familieopera

’Anne en Zef’. Van: Monique Krüs en Ad de Bont. Te zien: Amsterdam, Muziekgebouw aan ’t IJ, 18 april, 12.30 uur (vanaf 12 jaar). Info: www.muziekgebouw.nl

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.