Chocolate Company opent Haarlemse vestiging

Het verkoopteam in de winkel. Foto United Photos/Paul Vreeker

Het verkoopteam in de winkel. Foto United Photos/Paul Vreeker

Rick Taekema
Haarlem

Chocopasta's, chocodips, chocolademelk, bonbons, repen en ga zo maar door. Chocoladefans kunnen hun lol op. Morgen opent de Chocolate Company zijn deuren in de Kruisstraat.

Geert van Kuyck en Alexander de Ronde Bresser werken zich deze dagen drie slagen in de rondte om met hun medewerkers de zaak spic en span te krijgen voor de opening. De geur van verf moet dan ook verdwenen zijn: ,,Dat komt goed. Die geur is snel verdreven als we aan de slag gaan om producten te maken'', weet De Ronde Bresser.

In dit chocobedrijf kun je, naast voor lekkernijen voor thuis, ook terecht voor ontbijt en lunch. Het is niet zo dat er alleen brood met chocopasta en hagelslag of vlokken te krijgen zijn, maar de nadruk ligt er wel op. ,,Maar, als je echt wilt, kun je door een kop thee en een broodje kaas te nemen, de zaak verlaten zonder iets met chocolade te hebben besteld'', lacht Van Kuyck.

Ambachtelijk

De zaak heeft zustervestigingen in Amsterdam, Maastricht, Den Bosch en Kerkrade en zelfs twee bij de oosterburen. De chocolade wordt gemaakt in een eigen fabriek in Kerkrade en deels kleinschalig in de winkels. ,,Alles is zelf gemaakt'', zegt Van Kuyck, ,,allemaal ambachtelijk.'' ,,Je hebt fabrieken waar ze met tankwagens met vloeibare chocola vertrekken om de boel met machines in vormpjes te gieten. Dat doen wij niet.'' ,,Daarom ziet niets er hetzelfde uit'', vult Van Kuyck aan. ,,Het smaakt ook niet altijd hetzelfde. Dat hoort bij ons, de nootjes liggen niet altijd op dezelfde plek.''

Chocolademelk

Oprichters van Chocolate Company zijn Toussaint Claessens en zijn vrouw Mirjam Schroeder. In 2004 begonnen zij met een winkel met producten van derden. Claessens besloot een opleiding tot chocolatier te volgen en niet veel later maakte hij in zijn zaak elke dag chocolademelk met een andere smaak. Dat had als gevolg dat hij klanten soms teleur moest stellen als zij weer vroegen naar de smaak van de dag of week daarvoor. Om toch een grote variatie aan smaken te kunnen aanbieden, bedacht hij de 'hot choc spoon'; een houten lepel met daaraan een blokje chocolade. Stop hem in een mok heet water en zie daar, chocolademelk. Verkrijgbaar in tientallen variaties, van aardbei en sinaasappel tot aan met een vleugje sterke drank, toe te voegen met een pipetje.

Vrolijkheid

Veel chocoladewinkels zijn te serieus, te netjes, meent Van Kuyck. ,,Daar komt de vrolijkheid van chocola niet tot uiting. Chocola is een vrolijk product, daar mag je leuk mee doen in plaats van stijfjes.'' Die vrolijkheid komt in de Chocolate Company tot uiting in mallotig uitziende paashazen en creatieve namen voor de cadeauverpakkingen, zoals choc-a-holic en dark delights. ,,Die laatste is voor de puur-fetisjisten'', zegt De Ronde Bresser.

Van Kuyck wijst op nog een speels aspect. In de zaak komt een tafel met flinke plakkaten chocolade in diverse smaken, met daarnaast een plank en een hamer. ,,Om je eigen brokstukken te maken en een zak chocola samen te stellen'', vertelt hij. ,,Het hoeft allemaal niet zo serieus.''

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.