Meer 'taxironselaars' op Schiphol

Frans van den Berg
Schiphol

Van een taxioorlog is vooralsnog geen sprake op Schiphol. Wel proberen meer niet-Schipholtaxi's klanten op de luchthaven op te pikken. ,,Dat ronselen was eerst illegaal en is nu opeens legaal door de uitspraak van de rechter. Daardoor komen er nu meer opportunisten met hun wagen naar Schiphol'', constateert directeur Gamis el Bouakili van BBF Schipholtaxi.

Ieder taxibedrijf mag passagiers naar Schiphol brengen, maar alleen drie geselecteerde bedrijven mogen passagiers vanaf de luchthaven vervoeren. Voor andere chauffeurs is het natuurlijk niet aantrekkelijk om leeg terug te rijden en dus wordt geprobeerd klanten te lokken. Die chauffeur zet zijn wagen ergens neer, rent naar de aankomsthal of Plaza en roept taxi-taxi. Dat ronselen is officieel verboden, maar deze week veegde de rechtbank de vloer aan met de APV van de gemeente Haarlemmermeer. Iedere legale taxi mag passagiers meenemen vanaf de openbare weg.

Voordringen

,,Nu chauffeurs voor die praktijk geen bekeuring meer krijgen, zien we wel meer aanbieders. De ronselaars worden ook brutaler door passagiers die in de rij staan bij de taxistandplaats gewoon aan te spreken. Dat moet niet erger worden, want het zet kwaad bloed. De chauffeurs van de Schipholtaxi's betalen daarvoor en staan ook nog eens een lange tijd in de rij voor de taxistandplaats. Het is net als bij de bakker. Wanneer daar iemand binnenkomt, langs de rij loopt en brood bestelt, dan irriteert dat iedereen'', maakt El Bouakili de vergelijking.

Zijn BBF, de Bios-groep en Willemsen De Koning kregen een jaar geleden de concessie voor het taxivervoer vanaf de luchthaven. Daarvoor betalen zij een flinke som geld - bedragen worden niet genoemd - en moesten ze ook elektrische taxi's aanschaffen. ,,Wij hebben inmiddels 96 witte Tesla's rondrijden. Een forse investering. Dan zijn we natuurlijk niet blij met deze uitspraak van het gerechtshof in Amsterdam. Maar gelukkig blijft de taxistandplaats wel afgesloten met een slagboom, zodat de andere bedrijven daar niet kunnen komen.''

Standplaats

Overigens hebben deze drie bedrijven geen monopolie. Op de standplaats voor Schiphol-Plaza kunnen 14 taxi's staan. Vier plekken zijn voor andere aanbieders. Ieder taxibedrijf kan zich daarvoor inschrijven en moet dan per rit enkele euro's afdragen. BBF kan zo ook extra wagens op de luchthaven inzetten.

Het Amsterdamse TCA heeft deze week geen extra wagens naar de luchthaven gestuurd. ,,Wel kunnen onze mensen nu proberen een retourritje te bemachtigen, maar dat moeten ze zelf doen. Wij gaan niet een mannetje in de aankomsthal neerzetten om klanten te ronselen'', laat een woordvoerder weten. Schiphol benadrukt dat het luchthaventerrein een eigen terrein is en geen openbaar gebied. ,,Wij stellen de regels en ronselaars willen we niet. Handhaving van die regel is nu niet in orde, maar we moeten dat regelen door de APV van Haarlemmermeer aan te passen.'' De gemeente zegt de uitspraak nog te bestuderen.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.