Opel Monza terug naar toekomst

De ’Experimental GT’, een kruising tussen Kadett en Corvette. Foto Opel

De Monza Concept gunt een blik op toekomstig design. Het dashboard is in zijn geheel als het ware een groot projectiebeeldscherm. Foto’s Opel

De Monza Concept.

1 / 3
Peter Lodewijks

Opel gaat met zijn Monza Concept terug naar de toekomst. Tijdens de afgelopen IAA keken de bezoekers hun ogen uit bij het futuristische prototype. Je zag ze denken: een Opel? Maar was het bijna vijftig jaar geleden niet precies zo met de Experimental GT?

Na vele magere jaren krijgt Opel de gang er weer aardig in. Nieuwe modellen zien er goed uit en eindelijk komt de extra zuinige motorengeneratie eraan. Tja, nu moet alleen de koper nog worden teruggelokt. Uiteindelijk was Opel tientallen jaren het best verkochte merk van ons land, tot ze ergens een verkeerde afslag namen.

Oogstrelend

Om lekker veel tamtam te maken, kiest Opel voor een aanpak die eigenlijk altijd werkt: een oogstrelende fraai prototype. En de belofte dat de toekomst er zo uit gaat zien. Het valt in elk geval niet te ontkennen dat hun Monza Concept naar méér smaakt. Helaas moeten we even geduld oefenen, want bij een rijdende kennismaking met het prototype op het fabrieksterrein in Rüsselsheim wordt glashelder dat het vooralsnog een puur studiemodel is. Loodzwaar vanwege de vele ’vormgeversklei’ die erop is gebruikt. Met zijn tamelijk lichte elektrische aandrijving is hij ook niet bepaald gruwelijk snel als het design suggereert. Dat neemt niet weg dat we het verzoek meekrijgen om rustig te rijden en obstakels met een paar meter extra ruimte te omzeilen. Hij is zo laag dat je ondanks de jumbo deuropening letterlijk in de gestileerde kuipstoelen naar binnen schuift en meteen met je kruin tegen het dak aait. De enorme vleugeldeuren lijken bij het parkeren trouwens niet overmatig handig. Ze zwaaien ver opzij en omhoog. Openen en sluiten gaat overigens met een tiptoets. Ook andere details lijken verre toekomst. Zoals een dashboard dat op al zijn welvingen over de volle breedte als een gigantisch beeldscherm werkt.

De Monza Concept lijkt door aliens op onze aardbol neergezet, maar volgens Opels innovatietopman Frank Leopold ligt hij in details dichter bij de werkelijkheid dan we denken. Veel van het design, bijvoorbeeld de lijnen van de voorkant en de opvallende gebogen houtpaneeltjes, zullen we in productiemodellen terug gaan zien. Sterker nog: aan zo’n sciencefictiondashboard wordt echt gewerkt.

Projectiedashboard

,,Een duidelijk geval van IT ontmoet autowereld. Beeldschermen worden vervangen door een speciaal materiaal waar je van achteraf met led-projectoren alles op laat zien wat je wilt. Ook op de rond lopende delen dus. Al op korte termijn zul je zoiets op kleinere schaal gaan zien. In een toekomstige stadsauto. Ik denk dat het met grote oppervlakken -zoals in de designstudie- misschien binnen een jaar of zes lukt.”

Intrigerend detail: je kunt echt alles aan je eigen wensen aanpassen. ,,En je kunt schakelaars ook vervangen door een systeem met cameraatjes. Die zien dat je geprojecteerde virtuele toetsen op het dashboard bedient.” Het klinkt allemaal een tikje vergezocht, maar was het in de sixties niet precies zo met de ’Experimental GT’ designstudie? Hij stond op de Frankfurter Automobilausstellung 1965. Als dochter van General Motors had Opel lang naar de Corvette gekeken. Het zag er ook toen uit alsof de studie per vliegende schotel op aarde was gedropt. Het publiek was verrukt van de ’Corvette voor de gewone man’. De Opel-sportwagen krikte het imago enorm op.

Blik in het Verleden

De ’Experimental GT’, een kruising tussen Kadett en Corvette, slaat in 1965 zo goed aan dat Opel de auto echt wil bouwen. Ze laten het koetswerk maken bij Brissonneau & Lotz en daaronder gaat het onderstel van een B-Kadett. De motorenlijn start bij een allesbehalve vurige 1.1 liter uit diezelfde Kadett. Uiteindelijk schoenlepelt Opel er nog wel een 1.9 motor in. In 1968 staat hij voor prijzen vanaf 10.767 Duitse Marken in de showroom. Een testrit met het Experimental GT-prototype blijkt een reis in de tijd. De 4-cilinder komt kuchend en met een dikke rookpluim op de choke in actie. Je zit in ouderwetse ’platte’ sportstoelen ’sportief’ achterover met je kruin tegen het dak. Met uitzicht op een flinterdun stuurtje en dito schakelpookje. De koppeling werkt als een aan-uit schakelaar. Pas na meerdere pogingen komen we op gang. Om vervolgens bij de eerste bocht verschrikt vast te stellen dat je ondanks het geringe vermogen en het spijkerharde onderstel toch meteen dwars staat als je zelfs maar naar het gaspedaal kíjkt. De opluchting is dan ook groot wanneer we de onvervangbare 48 jaar oude designstudie weer veilig inleveren.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.