Lam

Hans Visser
Column Hans Visser

Het gebeurt niet zo vaak, maar áls ik in Gent kom ga ik altijd even kijken naar 'Het Lam Gods'. Het grote altaarstuk staat opgesteld in een kapel van de Sint Baafskathedraal.

Je kunt er rustig blijven hangen en een kleine eeuw of zes wegdromen in de tijd. In een hemels landschap staat stralend een lam, symbool voor het idee dat Christus is gestorven, onschuldig als een lam, om zo te boeten voor alles wat wij hebben misdreven. Het staat daarom vaak afgebeeld op cd's van bijvoorbeeld de Matthäus-Passion, maar er gaat toch niets boven de magie in Gent van de Vlaamse schilderende gebroeders Van Eyck. Eén paneel ontbreekt. Ik denk dan even aan een bloedstollende uitzending van het televisieprogramma 'Kunstgrepen'. Met bevende handen en trillende stem vertelde Pierre Janssen in 'zwart/wit' hoe dat paneel in 1934 werd gestolen en welke thrillerachtige scenario's achter die verdwijning konden steken. Het kon zelfs - o huiver - zijn meegenomen door een vuilnisman.

Er is nu vermoed dat het werk bij een voorname Belgische familie ligt. Die zou het wel willen teruggeven, maar durft dat niet uit angst voor gezichtsverlies. Er is over die geschiedenis vol van zonde vast een mooie psychologische roman te schrijven. Helaas is de mooiste titel al voor een ander, vergelijkbaar meesterwerk gebruikt: 'Het verdriet van België'.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.