Hoe slordig kan de bank zijn bij een simpele aanvraag voor het verhogen van de hypotheek?

Redacteur Haarlem
Haarlem

Het echtpaar Diek heeft veel problemen met het verhogen van zijn hypotheek. Niet eens door de voorzichtige houding van de banken, maar veeleer door desinteresse van het ABN Amro filiaal in Hoofddorp.

Het verhaal heeft een lange voorgeschiedenis en begint op 30 augustus 2011, wanneer het echtpaar een verzoek indient bij ABN Amro om de hypotheek te verhogen voor een verbouwing. Er volgt een offerte en een nieuwe aanbieding, wanneer de Rabobank voordeliger blijkt. Het aanbod van 21 oktober van ABN Amro houdt onder meer in een korting van 2000 euro en een afsluitprovisie van 0,5 procent. Diek hoopt de hypotheekakte uiterlijk 1 december te kunnen ondertekenen.De nieuwe offerte van 25 oktober bevat fouten en moet opnieuw worden gemaakt. De familie Diek krijgt geen enkel bericht, neemt steeds zelf contact op en hoort op 15 december dat de hypotheek niet doorgaat, omdat het inkomen van de heer Diek voor een deel bestaat uit provisie, die slechts voor een kwart meetelt bij het inkomen. Het gevraagde bedrag kan niet worden verstrekt.Na overleg lijkt een hypotheek met garantie uitkomst te bieden. Daarvoor is wel een taxatie nodig; die wordt gedaan op 16 december. De notaris wordt geboekt voor 28 december, maar een dag eerder komt bericht dat de hypotheek niet doorgaat: garantie bij verhogen van een hypotheek met aflossing van middellange lening is niet mogelijk. De problemen stapelen zich op. Leveranciers eisen geld; het echtpaar Diek moet onderhands lenen bij familie. De werkgever van Frans Diek steekt een helpende hand toe en een nieuwe afspraak wordt gemaakt bij de notaris voor 16 februari.De dag daarvoor laat de notaris weten dat het tekenen van de acte niet kan doorgaan. De familie Diek dient een klacht in bij directeur Van Thienen van ABN Amro Hoofddorp, die vervolgens niet komt opdagen bij een gemaakte afspraak.Dus maakt Diek zelf maar weer een afspraak bij de notaris en - u raadt het al - een dag voor 29 februari wordt de afspraak afgezegd vanwege verwarring over de boeterente. Met kunst en vliegwerk maakt ABN Amro een nieuwe berekening om op 1 maart de akte te laten passeren. Dat lijkt opnieuw af te ketsen, maar een toezegging van de bank om bepaalde kosten te vergoeden leidt uiteindelijk toch tot het zetten van handtekeningen. Dan zijn ze inmiddels een dik half jaar verder. Corine Diek: ,,Als klant sta je machteloos. Er werd niet gereageerd op onze vragen, we moesten telkens zelf het initiatief nemen, de bank maakte zich nergens druk om.’’

De zaak sleept zich verder en ook de ombudsman van de krant probeert de bank in beweging te krijgen. Dat blijft moeizaam, maar uiteindelijk komt er toch overeenstemming. Lees de ombudspagina in deze krant van maandag 3 september.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.