VW maakt werk van icoon

Volkswagen heeft op basis van de zevende generatie Golf twee GTI’s, een ’gewone’ en 10 pk sterkere Performance. Foto VW

Volkswagen heeft op basis van de zevende generatie Golf twee GTI’s, een ’gewone’ en 10 pk sterkere Performance. Foto VW

Peter Lodewijks

Volkswagen heeft op basis van de zevende Golf weer een GTI ontwikkeld.

Na kennismaking met de Performance-uitvoering is wel duidelijk dat de fabrikant serieus omgaat met haar icoon. De GTI oogt krachtiger is nog sportiever dan zijn voorganger. De 2.0 liter turbomotor levert in de GTI Performance 230 pk en daarmee overtroeft hij de ’gewone’ GTI met 10 pk. Bij licht toucheren van het gaspedaal wordt al duidelijk dat de Performance razendsnel is. In iets meer dan 6 seconden geeft de meter 100 km/u aan en de top is begrensd op 250 km/u. Het betreft de versie met de dsg-bak voorzien van dubbele koppeling. Met het pookje of met de flippers achter het stuur handmatig schakelen kan ook. Via een verfijnde versie van Dynamic Drive Control kan worden gekozen voor de onderstelkarakteristieken Sport, Normal, Comfort, Individual of Eco. Of de koper van een GTI zich laat verleiden tot de zuinige Eco-stand en luistert naar de schakeladviezen valt te betwijfelen. Het praktijkverbruik komt uit op 1 liter op 13,8 kilometer. Behalve in vermogen onderscheidt de Performance zich van de Golf GTI door onder meer in rood uitgevoerde remklauwen, een mechanisch sperdifferentieel en specifieke 17 inch lichtmetalen wielen. Vermoeidheidsherkenning maakt deel uit van de voorzieningen, maar deze GTI houdt je sowieso bij de les. Volkswagen voorziet het meubilair traditioneel van een stof met ruitdessin. De Golf GTI is er vanaf 33.690 euro. De Performance-uitvoering is 1500 euro duurder.

Golf BlueMotion

De BlueMotion troeft het gros van zijn Golf-broertjes af met zijn zuinigheid. Het fabrieksverbruik van de auto komt uit op 3,2 liter per 100 km. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 85 g/km en daarmee is de uitvoering goed voor 14 procent fiscale bijtelling bij zakelijk gebruik in 2013 en 2014. Concessies hoeft de berijder weinig te doen. Uiteraard vraagt de boordcomputer om opschakelen bij een te hoog toerental, maar met de BlueMotion kan zelfs sportief worden gereden. Het verbruik heeft daar wel ernstig onder te lijden. De Golf BlueMotion heeft de bekende 1.6 TDI-dieselmotor met een prettig karakter, 110 pk sterk en voorzien van een soepel schakelende 6-bak. Standaard is een elektronisch sperdifferentieel voor een betere rijdynamiek. Om de BlueMotion beter te positioneren heeft Volkswagen het leveringsprogramma enigszins aangepast. De Trendline is het nieuwe basismodel (24.290 euro) en dan volgt de Trendline Plus (25.490 euro). We hebben het dan over de 3-deursversie. VW levert tegen meerprijs van 500 euro ook een 5-deurs Golf BlueMotion. De Golf Variant BlueMotion staat vanaf november in de showroom.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.