Sensor

Leontien van Engelen

De auto had wat startprobleempjes. Ik ben de trotse bezitter van een bijna vijftien jaar oude Volvo, die nog maar net de 200.000 kilometer is gepasseerd. Zoals bekend zijn deze auto's bij deze kilometerstand net lekker ingereden en kun je er daarna zeker nog tweemaal mee naar de maan en terug.

Behalve als ze startprobleempjes hebben, wat eigenlijk helemaal niet eens kán bij een Volvo. Toch gebeurde het dat ik, na het naar school brengen van een mijner kinderen, de auto wilde starten en dit niet ging. De motor leek wel in iets te stikken, arm ding.

Toen ik de accu bijna had leeggestart sloeg de motor plots toch aan en ben ik naar de garage gereden. Daar sloten ze hem met een usb-kabeltje aan op een computer en toen verscheen al snel op het beeldscherm wat het probleem was.

,,De nokkenaspositiesensor is kapot'', aldus de garagist. Alleen dat woord was mij de zonder twijfel onaangename reparatierekening al waard.

Mij werd duidelijk dat de motor niet in kennis wordt gebracht van het brandstofinspuitingsmoment wanneer de nokkenaspositiesensor niet de correcte informatie doorgeeft.

Zo leert men steeds weer bij. De Volvo rijdt inmiddels weer als het spreekwoordelijke zonnetje, dank u.

Jaap Stiemer

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.