Jongensdroom wordt echt

Hanneke van den Berg

Kijkend naar de opkomst van deze ’kokosyoghurt’, valt op hoe belangrijk social media geworden zijn bij het introduceren van nieuwe producten.

De ’kokosyoghurt’ van Abbot Kinney’s (het mag officieel geen ’yoghurt’ heten omdat het niet van koemelk is gemaakt) werd opgepikt door talloze bloggers.

Vooral veganisten roemen het, omdat het voor hen ook geschikt is. Maar veganist of niet, het is een bijzondere lekkernij.

Het verhaal erachter is nog aparter. De meeste ontwikkelaars van producten proberen, á la Willy Wonka in zijn chocoladefabriek, de recepten van hun producten geheim te houden voor iedereen die het wil namaken. Zo niet Gijs van Maasakkers (27) en Jimme Slippens (31), die de ’kokosyoghurt’ naar Nederland hebben gehaald.

Boulevard

,,In Los Angeles heb je een straat die Abbot Kinney Boulevard heet. Daar zitten talloze restaurantjes en winkeltjes die zelfgemaakte producten verkopen. Wij hebben het recept gekregen van de uitbater van een klein café die de Kokosstart zelf maakte’’, zegt Gijs van Maasakkers.

,,Toen ik het voor het eerst proefde, was ik meteen verkocht. Het was fris en romig tegelijk. Wij hebben het recept zelf ook op onze site staan. Het is op zich niet moeilijk om te maken. Behalve kokosmelk doen we er wat tapiocameel in als bindmiddel en uiteraard moeten er ook yoghurtculturen in. Vrij eenvoudig dus, maar niet iedereen zal tijd hebben om het zelf te maken.’’

Gijs van Maasakkers begon het yoghurt-alternatief samen met zijn compagnon Jimme Slippens te produceren bij een kleine ijsfabriek, die in het weekend stil lag. ,,Dus mochten we op die dagen hun ketel gebruiken.’’

In het begin ging Gijs op markten staan om mensen van zijn product te laten proeven, vervolgens fietste hij langs diverse winkels in Amsterdam om te vragen of ze interesse hadden en voordat Gijs en Jimme het wisten, stonden ze elk weekend van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat in de op dat moment verlaten fabriek te mengen, te scheppen en te verpakken.

Grotere fabriek

,,Op een gegeven moment konden we de vraag niet meer aan en zochten we naar een grotere fabriek die ons bij de productie kon helpen. Die vonden we in Brabant en nu bevoorraden we talloze winkels in Nederland, België, Duitsland en Zweden.’’

Het was voor de beide heren nog een hele klus om de beste kokosmelk te vinden, die uiteraard de basis vormt voor hun Kokosstart.

,,Er zijn enorme verschillen in smaak. Het ligt er aan in welk klimaat de kokosnoten groeien, hoe de bodem is. Uiteindelijk vonden we na bezoekjes aan Singapore, Indonesië en Thailand de beste biologische kokosmelk in Vietnam en daar zit nu onze vaste producent. Ter plekke worden de kokosnoten geperst en wordt de melk opgevangen. Van het restproduct worden in dat land onder meer meubels gemaakt en met wat daar nog van over blijft verwarmen ze de fabrieken. Zo blijft er echt niets achter. De kokosmelk wordt gepasteuriseerd en in speciale tanks naar Nederland vervoerd.’’

,,We vinden het heel leuk dat we een mooi en lekker alternatief hebben kunnen maken voor gewone yoghurt. Daar zijn veganisten natuurlijk blij mee, maar ook mensen die een lactose-intolerantie hebben, kunnen onze Kokosstart prima eten.’’

Inmiddels hebben ze ook Almond Start, een amandelmelk-yoghurt en kokosyoghurt met mango op de markt gebracht. Kokosyoghurt-ijs is er inmiddels eveneens, in de smaken naturel, aardbei en chocola. En zo wordt een jongensdroom steeds meer werkelijkheid.

Beren

,,Als we hadden geweten welke beren we nog op de weg zouden tegenkomen bij het uitbouwen van ons bedrijf, waren we er misschien nooit aan begonnen, maar inmiddels weten we dat mensen ons product waarderen en gaat het prima’’, zegt Gijs.

,,Het fijne is ook dat we een team rond ons verzameld hebben dat ons met beide benen op de grond houdt. Als wij te hard willen gaan, roepen ze: ho, stop. Eerst nadenken.’’

Een heel eigen fabriek voor Abbot Kinney’s in Nederland, zit dat er ook in? ,,Voorlopig beginnen we daar niet aan, omdat dat echt een enorme investering zou zijn. We willen best groeien, maar het moet allemaal niet te hard gaan. De kracht van onze producten zit in de kwaliteit en voor goede ingrediënten betaal je nu eenmaal wat meer. Dat willen bezoekers van grote supermarkten niet altijd. Als we onze producten goedkoper zouden maken, zouden we op de kwaliteit moeten inleveren en dat zullen we nooit doen.’’

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.