Het bewogen autojaar 2015

Ferrari naar de beurs.

VW diep door het stof.

Toyota Mirai.

1 / 3
Peter Lodewijks

In autoland was 2015 een zeer bewogen jaar. Met tal van hoogtepunten maar ook behoorlijk wat dieptepunten. Een overzicht van het belangrijkste autonieuws van het afgelopen jaar.

Er zijn de afgelopen decennia in december nog nooit zoveel nieuwe auto’s geregistreerd als in december 2015. Het waren er 69.159 om precies te zijn, 91 procent meer dan in december een jaar eerder.

Voor heel 2015 noteerde de Nederlandse autobranche een verkoopplus van 15,9 procent, aldus de nieuwste RAI-cijfers. Er zijn vorig jaar 449.350 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Deze stijging, die voornamelijk in de laatste maanden van het jaar is geboekt, is echter grotendeels toe te schrijven aan fiscale voordelen die per 1 januari 2016 kwamen te vervallen. Een flink deel van de verkochte auto’s zou normaal gesproken pas in 2016 zijn verkocht.

Geen AutoRAI 2017

In 2015 werd al de beslissing genomen om de AutoRAI 2017 te schrappen. Volgens de organisatoren hadden te weinig automerken zich ingeschreven om de editie in 2017 op een verantwoorde wijze te kunnen organiseren. In 2013 ging de autobeurs ook al niet door vanwege te weinig animo. Een aantal auto-importeurs toonde zich verbaasd omdat ze nog niet eens hadden besloten of ze wel of niet zouden meedoen aan de RAI.

Dieselgate

In dit overzicht mag de dieselgateaffaire van Volkswagen natuurlijk niet ontbreken. In september vorig jaar kwam aan het licht dat een aantal technici van het concern sjoemelsoftware hadden ontwikkeld waardoor de NOx-uitstoot van dieselmotoren schoner oogden in uitstoottest dan ze daadwerkelijk waren. Het nieuws sloeg in als een bom met als gevolg heel wat imagoschade, een waardevermindering van het concern van miljoenen zo niet miljarden euro’s en een reorganisatie.

Volkswagen belooft in de toekomst meer openheid te geven. Ook gaat het bedrijf de interne controle verbeteren om soortgelijke schandalen in de toekomst te voorkomen. Het schandaal kostte VW zijn marktleiderschap wereldwijd, ten gunste van Toyota, maar in Nederland was Volkswagen in 2015 nog steeds het best verkochte merk. Gevolgd door Peugeot, Renault, Opel en Ford.

Autonoom rijden

De ontwikkeling van autonoom rijdende auto’s nam afgelopen jaar een grote vlucht. Steeds meer fabrikanten leggen zich toe op de ontwikkeling van zelfstandig rijdende auto’s. Met name in Californië wordt er uitgebreid getest met de voertuigen. Nieuwe auto’s beschikken ook steeds meer over deels autonome systemen, zoals adaptieve cruise controle en een systeem dat remingrepen kan uitvoeren. Tesla sloot zich afgelopen jaar ook aan bij de pioniers op het gebied van autonoom rijdende auto’s, maar was dus lang niet de eerste met zo’n systeem. Wel bijzonder is dat een Tesla van steeds meer slimme systemen wordt voorzien via een digitale update van de auto.

Ferrari naar de beurs

De beursgang van Ferrari is onderdeel van de in oktober 2014 aangekondigde plannen om de roemruchte Italiaanse sportwagenfabrikant af te splitsen van moederconcern Fiat Chrysler. Fiat Chrysler wil de opbrengsten gebruiken om schulden af te lossen en om te investeren in het opkalefateren van de merken Jeep, Alfa Romeo en Maserati. Fiat Chrysler heeft tien procent naar de beurs gebracht. Tachtig procent van de aandelen wordt verdeeld onder aandeelhouders van Ferrari's moederbedrijf. De resterende tien procent blijft in handen van Piero Ferrari, zoon van merkoprichter Enzo Ferrari.

Doorbraak elektrische auto

Mede door de dieselgateaffaire bij de Volkswagen Groep hebben diverse autofabrikanten hun koers gewijzigd. Die ligt minder op diesels maar veel meer op het ontwikkelen van plug-in hybrides en volledig elektrische modellen. Er komen steeds meer volledig elektrische modellen in de verkoop. Onder meer Mercedes, Audi, BMW en Volvo hebben aangekondigd om binnen niet al te lange tijd met elektrische modellen te komen.

Auto op waterstof

Elektrische auto’s kennen we al een tijdje, maar e-auto’s die rijden op waterstof en daartoe zijn uitgerust met een brandstofcel zijn nog relatief nieuw. Honda, Hyundai en Toyota zijn op dit gebied de pioniers. Hyundai startte in 2015 de verkoop van de waterstofauto. Hun suv ix35 Fuel cell werd de eerste waterstofauto op de Europese markt. Ook voor Toyota was 2015 extreem belangrijk, zij zetten de op waterstof lopende Mirai op een beperkt aantal markten, niet in Nederland overigens.

De productie van de Mirai wordt opgevoerd. Voor dit jaar denkt Toyota op 2000 eenheden uit te komen. Voor 2017 staan er 3000 op de planning. BMW heeft beloofd na 2020 een auto met brandstofcel op de markt te brengen.

Grotere auto’s

De afgelopen jaren domineerden de kleine, goedkope auto’s de verkoopranglijsten. Maar nu het economisch weer ietsje beter gaat, worden de auto’s ook weer wat groter. De kleintjes doen het nog prima hoor, maar ze hebben hun plek wel moeten afstaan aan de grotere broers en zusters. De best-verkochte auto in 2015 was nu met een enorme voorsprong de Peugeot 308 (28.950 verkocht), gevolgd door de Volkwagen Golf (20.324), Renault Clio (17.010), VW Polo (12.103) en Volvo V40 (11.408).

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.