Er was eens... een pienter pookje

1 / 4
Peter Lodewijks

Het Dafje, wie kent het nog? Er rijden er best wat in het wild rond, maar verder vernemen we doorgaans weinig van de aandoenlijke vierwieler. Het charmante autootje van Nederlandse makelij, technisch bijzonder en leuk om te zien, wordt in een nieuw boek op gepaste wijze in de schijnwerpers gezet.

De Daf 600 personenauto van de gebroeders Van Doorne is de geschiedenisboeken ingegaan als een product, dat in Nederland niet voor vol werd aangezien, maar niettemin uniek was. Het wagentje, dat in 1958 onder grote belangstelling op de Amsterdamse AutoRAI werd gepresenteerd, is nog altijd bekend om de bijzondere techniek die onder het eigenwijze koetswerk schuilging.

Met het 'pientere pookje' bediende de Daf-rijder een traploze automatische versnellingsbak genaamd 'Variomatic'. Kwaadsprekers vonden het maar een uitvinding voor mensen die niet konden rijden en noemden het Dafje genadeloos een 'truttenschudder met jarretelaandrijving'. Maar de Variomatic bleek met recht een ’pientere vondst’ die door de jaren heen volwassen is geworden en tegenwoordig in veel auto’s met succes wordt toegepast. Ik kan het weten, want in mijn auto zit er ook een en ik moet zeggen: zo’n cvt (continu variabele transmissie) rijdt vrij prettig.

Legeruniform

Toch staat het Dafje niet voor één enkel model. Natuurlijk ging het wagentje met zijn tijd mee en werd ook aangeboden in diverse carrosserievarianten. Zo waren er pick-ups en opengesneden strandcabrio's. En stoere Dafjes 'in legeruniform'. In een gele tabel achterin het boek zien we om wat voor aantallen het gaat als we het over Daf hebben. Het totaalcijfer staat hier op 816.853, waarvan er 677.933 als 'gewone' sedan zijn geproduceerd.

De andere Dafjes waren of een coupé (35.350), een combi/bestel (98.627), pick-up (3739) of YA legerDaf (1204). Werden er van de allereerste Daf 600 iets meer dan 30.000 gemaakt, van de latere Daf 44 reden er een kleine 168.000 de Eindhovense fabriek uit en van het type 55 slechts een paar duizend minder. De Daffodil scoorde ook nog aardig met iets meer dan 125.000. Een hele familie dus nog zo bij elkaar, die samen het miljoen niet hebben gehaald. Misschien als we al die Dafjes, die later onder de naam Volvo op de markt zijn gekomen, er nog bijtellen...

Er valt veel te vertellen over Daf, dat moge duidelijk zijn. We hebben het hier immers over het elfde (!) deel in de serie Daf-monografieën van Hans Stoovelaar, die het tot nu toe voornamelijk over de succesvolle bedrijfswagentak van het vaderlandse merk had. Aanleiding voor dit nieuwste boek in de serie is het 35-jarig bestaan van de Daf Club Nederland. Beschreven wordt de complete historie van de Daf personenwagens vanaf het begin tot aan de dramatische overname door Volvo in 1975. Veel te lezen, maar zeker ook te kijken, aan de hand van 300 illustraties uit bladen, brochures en advertenties, plus de nodige persfoto’s.

DAF Variomatic, het pientere pookje, door Hans Stoovelaar, 152 pagina's, uitgeverij De Alk, prijs: € 29,50.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.