Iedereen 'welkom bij ’Meezing Messiah’ in Carré: ’Het dak mag eraf’

Nicolas Mansfield: ,,Het gaat erom dat iedereen die dag zijn eigen verwachting overstijgt.’’ Foto Marco Borggreve

Georg Friedrich Händel in 1748, geschilderd door Thomas Hudson

1 / 2
Hans Visser
Amsterdam

Een van de heerlijkste muziekstukken om met z’n allen jubelend mee te zingen, is het ’Hallelujah’ van Händel. Jammer dat de gelegenheid zich zo zelden voordoet. Gelukkig biedt De Nederlandse Reisopera die kans. Op 6 december mag iedereen meezingen in het theater dat daar als het ware voor is gebouwd: Koninklijk Theater Carré in Amsterdam.

,,Het gaat dan niet om de kwaliteit van de uitvoering, maar om de emotie, de gezamenlijke beleving’’, zegt Nicolas Mansfield. Van hem komt het idee om daar niet alleen dat ene koor, maar het complete oratorium ’Messiah’ van Händel uit te voeren. Bovendien past de ’Messiah’ met zijn aan de Bijbel ontleende teksten per traditie goed in deze weken voor kerst. Hoewel? Händel had zelf de tijd voor Pasen in zijn hoofd.

Londen

Het is niet zo gek dat uitgerekend Mansfield dit evenement bedacht. De van oorsprong Britse koordirigent en directeur van De Nationale Reisopera zit de traditie van de ’Meezing Messiah’ als het ware in de genen. Voor hem is de ’Meezing Messiah’ in de Londense Royal Albert Hall een gouden traditie.

,,Ik dacht: als ze dat daar met vijfduizend mensen doen, waarom kan dat dan niet Carré met 1400? Waarom zou dat ook niet in Amsterdam een traditie kunnen worden? Ik merk zo vaak dat mensen behoefte hebben aan samen zingen. Zeker in deze verwarrende tijd. Samen zingen geeft onderling binding, het versterkt zelfs vriendschappen.’’

Houvast

Een drie uur durend werk uitvoeren met allerlei mensen die een dagje komen meezingen, dat is nogal een opgave.

,,Daarom breng ik uit onze basis Enschede het koor Concensus Vocale mee, veertig zangers die ook aan onze operaproducties meewerken. Zodra die gaan zingen, bieden ze de mensen in de zaal een houvast. Bladmuziek hebben de mensen niet nodig, want teksten en muziek worden geprojecteerd op een scherm op het toneel. Het Symfonie Orkest dat begeleidt, en het koor komen een stukje de zaal in te zitten.’’

,,Carré is gebouwd als amfitheater, dus zit iedereen die meezingt, daar omheen. Iedereen kan elkaar ook zien. Dat maakt dat grote gebouw toch intiem. Ook daar is in deze steeds harder wordende samenleving behoefte aan. Je krijgt zo bijna het idee van een kerkdienst met mij als een soort priester en verkeersregelaar in het midden. Want het is eervol om dit te dirigeren, maar ook lastig. Ik zal alle aandacht nog hebben voor dat enorme koor.’’

Mansfield rekent erop dat allerlei amateurkoren zich zullen opgeven, maar ook mensen die alleen willen komen zijn welkom. ,,Ik zal wel proberen de sopranen en alten en andere stemsoorten bij elkaar te zetten, maar als je toch liever naast je man of je vrouw wilt zitten, dan kan dat. Wil je alleen maar komen luisteren? Dat kan ook.’’

Volksopera

Natuurlijk zijn er ook vier solisten. In dit geval Johane Ansell, Carolyn Dobbin, Timothy Robinson en Maarten Koningsberger. Het evenement ziet hij als een extra mogelijkheid voor De Nederlandse Reisopera om Carré zijn verloren status van volksoperahuis terug te geven. ,,We speelden hier in oktober al twee uitverkochte voorstellingen van ’Madama Butterfly’ en ook onze eerdere voorstellingen deden het hier heel goed. Dan zie je dat het publiek zulke uitvoeringen graag meemaakt.’’

Händel had in 1741 slechts vierentwintig dagen nodig om de ’Messiah’ te schrijven. Anders dan gebruikelijk leende hij daarvoor nauwelijks uit eerder werk. Het oratorium beleefde zijn première in het voorjaar van 1742 te Dublin. Hij had daar een relatief groot orkest beschikbaar, maar afgaande op de verslagen uit die tijd hadden latere uitvoeringen ook wel kleinere bezettingen.

,,Over een historische verantwoorde uitvoering maken we ons ditmaal niet druk. Het gaat om het samen beleven van de tekst en de muziek. Iedereen mag meedoen, of je nu echt goed kunt zingen of niet, met alle artistieke risico’s van dien.’’

Vergissingen

,,Wees dus niet bang voor vergissingen. Natuurlijk moet er toch wel een klein beetje gerepeteerd worden. Dat doen we ’s ochtends vanaf elf uur. Om drie uur begint de uitvoering.’’

,,Verder zou ik zeggen: open je hart en zing de longen uit je lijf en laat het dak eraf gaan. Het gaat erom dat iedereen die dag zijn eigen verwachting overstijgt. Ik wil de mensen laten bloeien.’’

Oratorium

’Meezing Messiah’ van G.F. Händel. Door: De Nederlandse Reisopera o.l.v. Nicolas Mansfield. Meedoen: Amsterdam, Carré, 6 december. Info: www.carre.nl

Aanbieding

De Nederlandse Reisopera verloot vijfmaal twee kaarten voor de ’Meezing Messiah’. Meezingen of gewoon luisteren? Stuur een mail naar: bijlageredactie@hollandmediacombinatie.nl.

Winnaars krijgen binnen een week bericht.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.