Stakende docenten gaan in zorgcentrum Floriande aan de slag

René Rusman, onderwijzer op de Optimist© Archieffoto Toussaint Kluiters

Hein Flach
Hoofddorp

Tijdens de dag van de landelijke onderwijsstaking, dinsdag 12 december, gaan leerkrachten van basisschool De Optimist in Hoofddorp zich in maatschappelijk opzicht nuttig maken. Ze gaan de bewoners van verzorgingshuis Floriande een leuke dag bezorgen.

Het initiatief om iets voor ouderen te doen, is afkomstig van René Rusman, meester van groep 6. ,,We staan allemaal achter de stakingsactie’’, verklaart hij. ,,Maar sommigen hebben dit keer niet zo’n behoefte om tijdens stakingsdag weer naar de manifestatie - ditmaal in Utrecht - te gaan. Je loopt ook de kans dat je als leerkracht de sympathie van de ouders gaat verliezen. ’’

De Optimist telt ongeveer 210 leerlingen. De deuren van de school blijven op 12 december gesloten. ,,Rusman: ,,Hoe je het wendt of keert: je zadelt de ouders weer op met een probleem, dat weten wij ook. Dat gaat ons aan het hart. Maar daarom willen wij ons toch van onze goede kant laten zien.’’

Het docententeam van De Optimist heeft de koppen bij elkaar gestoken en al gauw kwam het idee om iets met de ouderen in het naburige verzorgingshuis Floriande te gaan doen. ,,Dat is hier over de sloot heen aan de overkant.’’

In overleg met coördinator Domique Gerbracht van Amstelring is een programma gemaakt. ,,We zijn er dinsdag om 10 uur. We helpen met koffie schenken en dat soort zaken. Om 11 uur geven wij een presentatie over wat we tegenwoordig doen in het onderwijs.’’

Kinderen van De Optimist laten zich intussen ook niet onbetuigd. Zij zijn momenteel bezig een vlog te maken over ’onze school in beweging’. Dat korte filmpje wordt op 12 december vertoond in het woonzorgcentrum. Bewoners kunnen op die wijze meebeleven hoe een hedendaagse schooldag eruit ziet - door de ogen van een kind. De tien leerkrachten nemen ook lesboeken mee, want de methodes van tegenwoordig verschillen enorm met de boeken van vroeger. ,,Verder gaan we met de bewoners van het verzorgingshuis in groepjes discussiëren aan de hand van stellingen. De ouderen vinden het vast leuk iets te horen over allerlei ontwikkelingen in het onderwijs en wellicht kunnen wij ook wat van hen leren. Zij hebben natuurlijk veel meegemaakt in hun leven.’’

Na de lunch is het tijd voor andere activiteiten: een wandeling met de ouderen maken, wellicht een kijkje op school nemen - het is maar vijf minuten lopen - en daarna volgt een muzikale middag. Rusman: ,,Ik speel gitaar, we willen oud-Hollandse liedjes zingen en ook muziek laten horen die wij tegenwoordig de kinderen leren. Dus leuke, moderne liedjes.’’

Rusman hoopt er op grond van deze ervaringen ’iets blijvends’ van te kunnen maken. Hij heeft genoeg ideeën voor de toekomst: een spelletjesochtend - zoals de naburige school Het Braambos vorige week in Floriande organiseerde -, ouderen de school in halen om met de kinderen te lezen, een geschiedenislesje verzorgen, en op zoek gaan naar talenten. ,,Misschien is er iemand in het verzorgingshuis die heel goed kan schilderen. Dus talenten benutten, wat wij hier op school ook altijd proberen te doen.’’

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.