Afterschool ***

Regie: Antonio Campos. Met: Ezra Miller, Michael Stuhlbarg Het leven van highschoolstudenten bestaat in Hollywoodfilms meestal uit een beetje studeren en veel flirten en daten. 'Afterschool' schetst een ander beeld: vervreemding, hypocrisie, drugs en afstomping. Debuterend regisseur Antonio Campos heeft goed naar het werk van Michael Haneke gekeken.

Wat doen tieners achter hun computer? Op een particuliere highschool kijkt Robert (sterke rol van Ezra Miller) op zijn computer achtereenvolgens naar een lachende baby, een pianospelende kat, een in bloed badende dode soldaat en de ophanging van Saddam Hussein. Het is het soort beelddiarree die dagelijks op nieuwssites is te vinden. Verontrustender is dat de nogal in zichzelf teruggetrokken Robert masturbeert bij gewelddadige porno. De knul komt met een klap in de werkelijkheid als hij toevallig met zijn camera op de plek is waar twee medestudenten, tweelingzussen, door vervuilde drugs een gruwelijke dood sterven. De studenten zijn verbijsterd, maar de hypocriete directeur (Michael Stuhlbarg) is alleen geïnteresseerd in de goede naam van de school. Robert mag een memorial video maken, maar als dat geen emotionele snotterfilm oplevert, maar een verontrustend document, laat hij de film door een ander student opnieuw monteren. ’Afterschool’ schetst een beeld van een generatie jongeren die zonder houvast door het leven doolt, zodat ongelukken onvermijdelijk zijn. Voor de oorzaak wijst de film naar de oudere generatie, die jongeren aan hun lot overlaat. Als Robert telefonisch tegen zijn gescheiden moeder zegt dat hij ongelukkig is op school, wil ze dat niet horen. ’Afterschool’ gaat over het opvoedingsvacüum dat Michael Haneke messcherp analyseerde in ’Funny games’ en ’Benny’s video’. De onafhankelijke Amerikaanse filmmaker Antonio Campos is misschien wel zijn beste leerling, maar mist de overtuigingskracht van de meester. Jos van der Burg

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.