Dayna Kurtz: 'Alle mooipraterij over roem is bullshit'

Dayna Kurtz. Foto Paul Bergen

Leontien van Engelen
haarlem

,,Ieder jaar dat ik geen andere baan naast mijn muziek heb moeten nemen is een goed jaar'', reageert Dayna Kurtz op de vraag naar haar succes. ,,Alle andere mooipraterij over roem en erkenning is 'bullshit' en 'egostuff'. Er zijn duizenden artiesten die hun ballen eraf zouden snijden om maar van de muziek te kunnen leven. ''

Ze is geen vrouw die een blad voor de mond neemt, de Amerikaanse singer-songwriter Dayna Kurtz. Woensdag staat ze in het Patronaat in Haarlem; met gitarist Robert Mache - wellicht bekend van zijn werk met Steve Wynn - aan haar zijde.

Talent

Kurtz werd in 2003 in Nederland als talent ontdekt, nadat ze al jarenlang vruchteloos ploeterend door Amerika had getoerd met haar liedjes die vaak gingen over ontmoetingen met foute mannen. Haar bijzondere, donkerbruine stemgeluid en haar album 'Postcards from Downtown', dat reeds een jaar eerder in de Verenigde Staten was verschenen, zorgden ervoor dat zangeres die in eigen land slechts in kroegen en koffiehuizen optrad, hier plotseling in de grote Paradisozaal stond.

Hype

,,Dat was natuurlijk niets minder dan een geschenk voor mij'', blikt de zangeres, inmiddels achter in de veertig, terug. ,,Ik had nooit verwacht nog eens een 'hype' te worden en had mij erbij neergelegd de rest van mijn loopbaan in het koffiehuiscircuit te spelen. En dan sta je in Nederland opeens op de cover van allerlei muziekbladen en word je in artikelen in één adem genoemd met Lucinda Williams of Nina Simone, terwijl je al op een leeftijd bent dat je in Amerika te oud geacht wordt om nog door een platenmaatschappij binnengehaald te worden.''

Songschrijver

Na 'Postcards from Downtown' maakte Dayna een album waarop ze liedjes van anderen zong. Sindsdien wisselden eigen songs en 'covers' elkaar af. Ze beschouwt zichzelf in de eerste plaats als songschrijver, zegt de zangeres. ,,Maar het proces waarbij je je een nummer van een ander eigen maakt is voor mij toch ook zoiets als 'schrijven'. Ik wilde bijvoorbeeld heel graag het door Johnny Adams bekend gemaakte 'Reconsider me' opnemen. Maar het lukte mij niet om daar een eigen draai aan te geven. En mij is ook wel aangeraden om 'I put a Spell on you' te coveren. Maar aan de versie die Nina Simone van dat nummer gemaakt heeft valt voor mij echt niets meer toe te voegen! En de wereld is al overvoerd met 'chick singers' die 'My Funny Valentine' kwelen. Ik laat mij liever inspireren door meer obscure songs.''

Spanje

,,Na Nederland heb ik ook een bescheiden 'fanbase' veroverd in Spanje en ik heb in enkele andere Europese landen gespeeld. Maar een 'slechte' gig in Europa is nog altijd beter dan een goede in Amerika. Echt waar. Ik heb een tijdje een muziekcursus gedaan bij jazzsaxofonist Archie Shepp in New York. Hij kwam net terug van een heel succesvolle Europese tournee en gaf een concert in Manhattan waar maar een handjevol mensen op af kwam. Rázend was hij. ''

Huisconcerten

,,Zelf geef ik in Amerika tegenwoordig vooral huisconcerten. Mijn ideaal is om een vaste stek te krijgen in New Orleans, waar ik nu woon. Ergens op een vaste dag in de week een avond spelen en daar van leven. New Orleans is volgend mij de enige Amerikaanse stad waar dat mogelijk is. Ik zie mijzelf namelijk niet tot mijn zeventigste tournee na tournee mijn gitaar en koffers door Europa sjouwen. En ik ben helaas niet beroemd genoeg dat anderen dat voor mij doen.''

Komend voorjaar verschijnt er ook voor het eerst na vijf jaar weer een album waarop Dayna haar eigen liedjes zingt. 'Rise and Fall' gaat de plaat heten. ,,Nee, dat slaat niet op m'n carrière, haha. Het is een plaat waar ik lang aan gewerkt heb, net als aan 'Postcards' destijds. En je kunt ook wel weer een beetje diezelfde sfeer verwachten.''

Dayna Kurtz, woensdag 10 december, 20.00 uur Patronaat, Haarlem

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.