In de sfeer van 'Gooische Vrouwen'

Hanneke van den Berg

Aanvankelijk was ’Kwaad’ niet als een thriller geschreven, vertelt Mollema achter in het boek. Na wat aanpassingen is het toch in het spannende genre verschenen. Nu is het helaas een chicklit in de sfeer van ’Gooische vrouwen’, zonder spanning.

Na een mislukte blind date, een no-show, wordt Ebe op straat beroofd van haar tas. Een man (40) achtervolgt de dief maar botst tegen een bus aan. Geen bloedbad maar hij heeft wel geheugenverlies. Ebe neemt haar held mee naar huis waar hij dagen als een zombie op de bank zit, gravend in zijn geheugen. Een gewillige man, ideaal vindt Ebe die direct een relatie aanknoopt.

Een bezoek aan politie of een dokter vinden beiden geen optie. Hoezo niet? Je haalt een vreemde man in huis, lijft hem in als partner en laat hem met amnesie na een botsing niet nakijken? Ebe doopt hem ’Vince’ en om zijn geheugen te prikkelen, sleept ze hem mee op dagtochtjes met haar drie vriendinnen.

Dit kwetterende kwartet is een dorpse variant van ’Sex in the city’: Egocentrische Ebe, Hitsige Heleen, Lieve Lotte en de realistische van de vier, Sarcastische Sonja. Ze praten over ’wat-te-doen-met-Vince’ terwijl hij er godbetert bijzit. In de cursieve gedeeltes volgen we ook Sofia die zich laat overhalen bedrijfsgeheimen te kopiëren.

Rommelige verhaallijnen, geen boeiende personages en het spanningsmoment zit in de theatrale finale, die niet zou misstaan in een komedie. En alles in een kort tijdsbestek, alsof je een ingedikte versie leest.

Thriller

Elisabeth Mollema : ’Kwaad’.

Uitg. Querido. €15,-

Twee sterren

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.