Goed geschreven verhaal zonder sentimentaliteit

Sonja de Jong

Een vader verliest zijn kind door een onverklaarbaar ongeluk. Een vrouw twijfelt of ze wel een kind wil. Een man probeert de magie van het Woodstock Festival in woorden te vangen.

Die drie elementen vormen de basis van ’Woodstock’, de eerste roman van journaliste en columniste Els Quaegebeur (1974). Het is een goed geschreven verhaal waarin zij de impact die het hebben van een kind op een mensenleven heeft van meerdere kanten belicht.

Het echtpaar Nola Goodyear en David Winger reist naar Woodstock. David, succesvol schrijver, heeft twee doelen: een toneelstuk schrijven over het Woodstock Festival van 1969 en de nagalm die daarvan nog altijd weerklinkt in het stadje én een kind maken. Maar Nola is helemaal niet van plan om al aan een kind te beginnen en slikt stiekem de pil.

Met het schrijven van het stuk wil het ook niet erg vlotten. Nola vindt ondertussen in hun pensionkamer een gastenboek waarin een inmiddels bejaarde vader een aantal brieven aan zijn destijds zesjarige zoontje schreef dat in 1969, tijdens het festival, verdronk in de vijver.

Het zijn vooral die brieven die ontroeren. Quaegebeur weet met opmerkelijke trefzekerheid en zonder te vervallen in sentimentaliteit, het eeuwige verdriet en schuldgevoel van de vader te schetsen.

Els Quaegebeur: Woodstock. Uitg. Nijgh & Van Ditmar, €19,99.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.