Corso in Haarlem: zeg het met bloemen

Nuel Gieles
Haarlem

Al van ’s morgens vroeg gonst zaterdag het fleurige gevoel van het Bloemencorso van de Bollenstreek door Haarlem. Groepjes Japanners, Duitsers en andere landslieden komen vast de terrassen en staplaatsen langs de route verkennen.

Je kunt niet stiekem – zoals op Koningsdag voor de vrijmarkt – vooraf een plaatsje reserveren, maar het is wel handig als je ’s middags al weet, waar je ’s avonds staan moet, als rond halftien de ’Flower Parade’ vanuit Heemstede over de Wagenweg Haarlem binnentrekt.

Bij de Wagenweg en het Houtplein is het altijd fijn voor een foto-moment. ’Cultuur’ is dit jaar het originele motto van de praalwagens die van Noordwijkerhout naar de Spaarnestad trekken. Maar al jaren geldt dat, een enkele uitzondering daargelaten, het thema er nauwelijks toe doet. ’Noordwijk City of Space’ van de bloemenbadplaats kun je natuurlijk koppelen aan zoiets als ’Ruimtevaart-cultuur’, maar of André Kuipers daar nou direct voor zou warmlopen...? Je kunt het je afvragen.

Thailand komt als eerste wagen met ’Thai Culture & Religion’. Je doet een tempeltje, een draak en een Boeddha-achtig beeld en dan ben je er wel. Over draken gesproken… Die doen het dit jaar erg goed. De volksrepubliek China rijdt ook dit jaar weer mee. In 2018 met ’Carvin the dragon’, zodat de bloemendraak voor altijd in je corsogeheugen gegrift zal staan.

Ook Corsogroep De Zilk heeft het cultuurgedachtegoed aan de Chinese draak gekoppeld. Het Pegasuspaard gecombineerd met draakfiguur en dino’s rond klassieke zuilen van Corsogroep KAVB Hillegom-Haarlem moet eveneens refereren aan het basisbegrip Cultuur. Het kan allemaal makkelijk, want bloemencultuur is nou eenmaal wat het is. Tulp, hyacint of lis, al is het wel opvallend dat steeds minder auto’s die een bezoek aan de Keukenhof hebben gebracht, in de regio rondrijden met van die fraaie narcissenslingers op hun motorkap. De cultuur verandert kennelijk toch een beetje in de loop der jaren.

Rond halftien rijdt het corso, traditiegetrouw een beetje later dan voorspeld, over de Wagenweg Haarlem binnen. Net na tienen komt het op de Gedempte Oude Gracht voor Van Duivenboden Interieur tot stilstand. En dan zie je maar weer eens dat cultuur als kernbegrip juist op de Spaarnestad wel heel goed van toepassing is. Niet voor niets is daar ook cultuurgedeputeerde van de provincie Noord-Holland, Jack van der Hoek aanwezig.

Ondernemersfonds Binnenstad Haarlem brengt met zijn kar ’Samen 150 jaar theater’ een florissante ode aan de honderdjarige Haarlemse Schouwburg en de Toneelschuur die zijn halve-eeuwfeest viert. Op de wagen zijn mooie Joost-Swarte-figuren bloemrijk verwerkt, een eerbetoon aan de huisvormgever van de toneelwerkplaats in het centrum van de stad. Op het cabrio-model NZH-stadsbus lift Haarlems cultuurwethouder Jur Botter een stukje mee om aan te geven dat de stad veel belang hecht aan de LGBT-acceptatie.

Wat de spoorwegovergang met waterrad en dito put van de gemeente Teylingen precies met het thema van dit jaar te maken hebben, moge niet helemaal duidelijk zijn. Dat Leiden er en passent ’Rembrandt Year Leiden 2019’ bijsleept, kun je de ’Stad van ontdekkingen’ dan maar nauwelijks kwalijk nemen. Al word je nu al wel benieuwd met wat voor bloemrijke invulling ze volgend jaar op de bloemproppen weten te komen.

Hoe het ook zij: als het corso zaterdagavond op de Gedempte Oude Gracht tot stilstand is gekomen, valt de donkere avond over de Spaarnestad. Bij ’Meneer Frans’, het sfeervolle horeca-gedeelte van meubelaar Van Duivenboden Interieur, ontvangen burgemeester Jos Wienen en zijn college-collega’s hun (buitenlandse) gasten. Want die speciale, nog steeds een beetje ’Haarlemse’ bloemencultuur moet je toch ieder jaar weer met elkaar en met zijn allen vieren, als een soort westerse carnavalsoptocht.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.