Toezeggingen over transport van vervuilde PFOS-grond Rijsenhout

Schiphol-Rijk

De provincie heeft de bewoners van Rijsenhout en Aalsmeerderbrug twee toezeggingen gedaan over het verplaatsen van vervuilde grond van Schiphol-Oost naar een nog erger vervuild terrein aan de Aalsmeerderweg.

De vervuilde grond zal op folie worden gestort, waardoor duidelijk blijft welke grond waar vandaan komt.

Ook wordt het grondwater voor en na de komst van de Schiphol-grond bemonsterd om het effect van de storting te kunnen meten.

Dat is het resultaat van een inloopavond voor bewoners over het transport van 50.000 kubieke meter met PFOS-vervuilde grond van Schiphol-Oost naar de Aalsmeerderweg. Het transport is nodig voor de aanleg van een busbaan op Schiphol-Oost.

De grond is te drassig om te laten liggen en de busbaan er op te maken.

Drie terreinen in Haarlemmermeer kwamen in aanmerking om de 50.000 kuub naartoe te brengen: bij de Waterwolftunnel, bij de Drie Merenweg/A9 en de Aalsmeerderweg.

De eerste twee terreinen zijn echter niet met nikkel, lood en cadmium vervuild zoals de grond op Schiphol-Oost en aan de Aalsmeerderweg.

Grote vraag van de buurtbewoners is waar met name de PFOS-vervuiling op Schiphol en de Aalsmeerderweg vandaan komt. Dat kunnen de deskundigen niet zeggen, omdat er nog maar een paar jaar naar deze synthetische stof wordt gezocht.

De veroorzaker van de vervuiling kan daarom niet worden aangewezen. Aan de Aalsmeerderweg hebben van 1960 tot 1985 volle grond-rozenkwekers gezeten. In hun bestrijdingsmiddelen zit geen PFOS. Daarna was er een gesloten bevloeiingssysteem.

PFOS zit wel in brandblussend schuim, maar is ook gebruikt om kleding waterafstotend te maken, in chipszakken en pizzadozen.

,,We zoeken nu op locaties die verdacht worden van verontreiniging naar PFOS, maar het kan ook op tal van andere terreinen liggen zonder dat we een idee hebben waar de oorzaak kan zitten’’, aldus een van de deskundigen.

De opzet van de avond was om twaalf deskundigen een op een met bewoners in gesprek te laten gaan. Dat vond Jacob van Zijverden geen goed idee. Zijn voorstel om de hele zaal vragen aan deskundigen voor te laten, zodat iedereen dezelfde informatie krijgt, werd door de zaal overgenomen.

De deskundigen en ambtenaren hadden een zware avond, want zij konden nauwelijks concrete toezeggingen doen. Ook niet toen Co van der Laarse voorstelde om de eerste tranche grondtransport van 7200 kuub naar de grondbank aan de Rijnlanderweg te brengen.

,,We gaan het bekijken’’, was het maximaal haalbare, maar wel met het idee dat maandag het grondtransport moet gaan beginnen.

Het aanbod was dat de aanwezigen vragen kunnen stellen die allemaal worden beantwoord. De dorpsraad van Rijsenhout diende er 46 in.