Tivoli wil graantje meepikken

Na enige jaren van afwezigheid keert het Koreaanse SsangYong met de Tivoli terug in Nederland. Foto SsangYong

Na enige jaren van afwezigheid keert het Koreaanse SsangYong met de Tivoli terug in Nederland. Foto SsangYong

1 / 2
Peter Lodewijks

Na enige jaren van afwezigheid keert het Koreaanse SsangYong terug op de Nederlandse markt. Het model waarmee ze dat doen is de Tivoli, een compacte suv die een graantje mee moet pikken in het B-segment. In dat drukbevochten deel van de markt acteren auto’s als de Renault Captur, Fiat 500X en Nissan Juke, modellen die hun sporen inmiddels hebben verdiend. Stevige concurrentie dus.

Qua uiterlijk lijkt de Tivoli de strijd aan te kunnen met een imposante neuspartij, fraai gewelfde spatschermen en grote lichtmetalen wielen. In het design lijk je stijlkenmerken van concurrenten te ontdekken, maar het geheel is harmonisch en doet lekker stoer aan. Precies wat je wilt bij een sports utility vehicle.

Het interieur is netjes vormgegeven en heeft grote, goed zittende stoelen. Veel aluminiumkleurige panelen fleuren het zwarte interieur gelukkig wat op. De kunststoffen zijn hier en daar wel erg duidelijk van plastic, maar het geheel kan er prima mee door. Achter het in hoogte verstelbare stuurwiel prijken twee ronde tellers, ertussen staat een digitaal scherm voor de boordcomputer. In de middenconsole domineert een 7 inch touchscreen voor audio en mp3. Eronder is de uitgebreide unit voor de airco aangebracht.

Onder de kap ligt een 4-cilinder 1.6 liter benzinemotor met 128 pk, die gekoppeld is aan een handgeschakelde 6-bak. Een 6-traps automaat is een optie. Later in het jaar volgt nog een diesel. Echt snel is de 1.6 Tivoli niet, wel klimt hij door die automaat gretig in toeren, waarbij het gaspedaal een beetje als aan-uitschakelaar lijkt te functioneren. Bovendien laat de krachtbron zich op toeren wel horen. Eenmaal op constante snelheid is de SsangYong best stil, op rolgeluiden van de banden na. De elektrische besturing is in drie standen in te stellen, maar blijft even wennen door de directheid. Al met al rijdt de Tivoli goed, maar hij mist wat raffinement. De basisprijs van de SsangYong Tivoli is 21.950 euro, waarvoor de auto al behoorlijk is uitgerust. Wie de meest complete versie kiest, krijgt onder meer leren bekleding, stuurverwarming, achteruitrijcamera, licht- en regensensors en 18-inch lichtmetalen wielen. Het prijskaartje is inclusief de optionele automaat dan wel opgelopen naar 30.950 euro.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.