Is extra vitamine D nodig om osteoporose tegen te gaan?

Henriëtte Pot

Ad Heesbeen

Vitamine D zorgt ervoor dat het lichaam calcium uit de voeding op kan nemen en verwerken en draagt hiermee bij tot het krijgen en het behoud van sterke botten. Het lichaam kan zelf, onder invloed van zonlicht, in de huid vitamine D maken, maar ook onze voeding levert vitamine D.

Zo bevat bijvoorbeeld vette vis zoals haring en makreel van nature vitamine D. Ook fabrikanten voegen vitamine D toe aan producten en supplementen. Halvarine en margarine zijn voorbeelden van producten waar vitamine D aan wordt toegevoegd. De aanbeveling voor gezonde volwassenen tot 70 jaar is 10 microgram vitamine D per dag.

Voor de meeste mensen met een lichte huid leveren zonlicht en voeding voldoende vitamine D. Wanneer je naast een volwaardige voeding elke dag en kwartier tot een half uur tussen 11.00-15.00 uur met gezicht en handen onbedekt buiten in het zonlicht bent, is het niet nodig om extra vitamine D te gebruiken. Voor volwassenen met een donkere huid wordt geadviseerd om een vitamine D supplement te gebruiken omdat een donkere huid minder goed vitamine D kan maken. Ook wanneer je te weinig buiten komt, kan een supplement nodig zijn. Voor personen boven de 70 jaar is de aanbeveling 20 microgram vitamine D per dag. Deze hoeveelheid is niet mogelijk om uit de voeding en zonlicht te halen. Ook dan is een supplement nodig. Kijk altijd op de verpakking van supplementen voor de juiste dosering.

Mail uw vraag aan de diëtiste naar bijlageredactie@hdcmedia.nl

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.