'Beste vorm om een verhaal te vertellen'

'Sodaat van Oranje', locatietheater. Foto Joris van Bennekom

Hans Visser
Interview

Er zit verandering in de lucht. Met dank aan de musical ’Soldaat van Oranje’ die al drie jaar volle zalen trekt. Niet in een regulier theater, maar in een hangar op een voormalige militaire vliegbasis. ,,Ik had het gevoel dat de ontwikkeling van de musical in Nederland stil stond’’, zegt Dennis Piek (21). ,,Maar met de ’Soldaat’ brak een nieuw tijdperk aan.’’

Zo’n nieuwe ontwikkeling roept volgens Piek om een boek waarin mensen uit het vak vertellen over wat er gaande is. ,,Joop van den Ende maakte de musical groot in Nederland. De vraag is nu: welke kant gaat het op? De afgelopen jaren flopten veel musicals. Producenten wisten niet meer wat ze wilden. Er is sprake van een theatercrisis als gevolg van de economische malaise. Daarnaast was er zo’n groot aanbod, dat mensen niet meer wisten welke musical echt de moeite waard was.’’

Het gevolg: de bezoekersaantallen kelderden. Het stunten met toegangsprijzen deed ook geen goed. Volgens Piek waait er een nieuwe wind. ,,Musical als locatietheater is de toekomst. Het vraagt een andere manier van kijken van het publiek. Je zit nog steeds lekker in een stoel, maar de omgeving waarin je verblijft bepaalt mede hoe je zo’n voorstelling beleeft.’’

De auteur gelooft in de musical als meest geschikte theatervorm voor het vertellen van een verhaal. ,,Het mooie is dat liedjes worden gebruikt om het verhaal voort te stuwen. Daarmee kun je het publiek emotioneel raken. Voorwaarde is wel dat je muziek goed gebruikt in het verhaal, anders zijn die liedjes niet meer dan een hinderlijke onderbreking.’’

Queen

Hij zag het misgaan met bijvoorbeeld ’We will rock you’, gebaseerd op de liedjes van Queen „Die show draaide om een raar verhaal en de liedjes voegden niets toe.’’

In het boek zegt producent Albert Verlinde dat theaters meer hun best moeten doen het publiek binnen te halen.

,,Het zijn mooie gebouwen, maar ze mogen niet te veel detoneren met het stadsbeeld.’’ Dat schiep volgens hem een afstand tot het publiek: ,,Niet voor niets staan kermissen en Ziggo Dome te schreeuwen. Theaters mogen dat ook meer gaan doen.’’

MARTI HERMENS

oek

Dennis Piek: ’Musical 2.0.’ Uitgeverij: Triomedia. Prijs: 24,95 euro.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.