'Prins' is een eigenzinnig speelfilmdebuut

Nanska van de Laar

Amsterdam-Noord is een zonovergoten jungle van baksteen en beton in ’Prins’, het speelfilmdebuut van regisseur Sam de Jong. Hier geldt het recht van de sterkste. De half-Marokkaanse puber Ayoub (Ayoub Elasri) is dat niet, daarvoor is hij niet crimineel genoeg. Toch laat hij zijn oog vallen op Laura (Sigrid ten Napel), het vriendinnetje van iemand die duidelijk hoger staat in de plaatselijke pikorde.

’Prins’ is een energieke film over de nauwe kronkelweg naar volwassenheid, die in dit ’coming of age’-drama misschien nog wel meer hobbels en kuilen heeft dan anders. Zo is Ayoubs vader een dakloze junk, iets wat zijn zoon voortdurend wordt nagedragen. Uit dat verdomhoekje wil de jongen dolgraag ontsnappen. Hij snakt naar respect, rijkdom, de juiste schoenen. Al was het alleen maar om een kans te maken bij Laura.

Voor Ayoub is dat de reden om aan te pappen met Kalpa (Freddy Tratlehner. Diens Lamborghini onderstreept zijn status als criminele koning van de wijk. En hij is best bereid zijn jongere buurtgenoot tot prins te kronen. Letterlijk zelfs. Maar of dit Ayoub brengt waarop hij hoopt?

Schrijver-regisseur Sam de Jong viel eerder al op met zijn korte film ’Marc Jacobs’, die zich afspeelde in dezelfde subcultuur als ’Prins’.

Bizarre plotwendingen

Zijn eerste speelfilm maakte hij met een mengeling van professionele acteurs (Elsie de Brauw, Sigrid ten Napel) en met nieuwkomers op dat gebied. Die combinatie werkt, net als de sterke beeldcomposities en licht bizarre plotwendingen waarmee De Jong zijn debuut net iets uittilt boven de werkelijkheid.

Jammer alleen dat het verhaal uiteindelijk wat wordt afgeraffeld, waardoor ’Prins’ tegen het eind alsnog op platgetreden paden belandt. Toch blijft Ayoubs worsteling met zichzelf en met wie hij wil zijn in deze verder zo eigenzinnige film volkomen invoelbaar.

’Prins’

Regie: Sam de Jong

Met: Ayoub Elasri, Sigrid ten Napel, Elsie de Brauw

Vier sterren

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.