Milkshake Festival: 'Prikkelend, goed voor de geest

Vriendelijke sfeer op het Milkshake Festival 2014. Foto Anne van Luin/PR

Hans Visser

Amsterdam telt elk weekeinde minstens één festival. Toch miste Marieke Samallo nog een feest dat haar aansprak. Drie jaar geleden zette ze het eendaagse Milkshake op, met groot succes. Het festival waar ’niets moet en alles mag’ trekt elk jaar meer publiek.

,,Milkshake is niet een uitsluitend gay festival’’, wil Samallo duidelijk maken. ,,Het heeft juist die gekke mix van publiek, die ik op andere festivals zo miste. Op andere plekken zie je steeds een soort homogene groep, van hipsters of hardrockers. Dat heeft veel te maken met de programmering. Ik wilde heel graag een plek waar je heel andere typetjes tegenkomt. Dat is prikkelend en goed voor de geest.’’

Samallo werkt bij Amsterdamse nachtclub AIR, waar ze al enige tijd verantwoordelijk is voor de ’Liberal nights’ en verantwoordelijk is van de ’gay and openminded’ feestjes zoals Supertoys en Vieze Poezendek. ,,Zo’n vijftien jaar geleden liep ik zelf al rond op de feesten van NOW&WOW. Daar ging het er niet over of je wel of niet gay was en wat je culturele achtergrond is. Ik wilde datzelfde uitgangspunt voor een festival. Een mooie blend van mensen met veel diversiteiten en identiteiten.’’

Olaf

De eerste editie in 2012 was een instant-succes. ,,Met 11,5 duizend mensen waren we verrast toen we op de dag uitverkocht waren.’’ Dat had wellicht ook te maken met de uitzonderlijke campagne, waar fotograaf en kunstenaar Erwin Olaf een grote hand in had. Hij heeft heeft op het festival zijn eigen podium, dat dit jaar als thema ’Azië’ heeft.

,,Omdat tijdens het online daten onder gays de tekst ’no Asians’ te vaak voorkomt. Dit is dus discriminerend en hoogst onaardig en dit is waar Erwin aandacht aan besteed.’’

Het podium van Olaf is niet het enige: Milkshake heeft ere vele, elk een eigen sfeer. Zo is er Glitterazzi met onder andere de Amerikaanse Amanda Lepore. Samallo: ,,Circus Klauterwerck zorgt weer voor een leuke vrije hippiesfeer à la Ruigoord of Katerholzig in Berlijn. Supertoys krijgt een geweldig decor - een levensgroot poppenhuis waarin onder andere performers uit Londen hun ding doen. Het Vieze Poezendek gaat terug naar de jaren tachtig en negentig, waar nu heel veel mode op geënt is, maar in die tijd echt te gek was.’’

De mix aan stijlen en muzieksoorten moet een divers publiek aanspreken en doet dat ook. ,,We onderzoeken jaarlijks ons publiek en daar komt tot nu toe steeds uit dat de bezoekers een gemiddelde leeftijd hebben van 32 jaar. Dat is voor een festival heel hoog. Daarnaast is ongeveer 55 procent man of, zoals wij dat noemen, een mannelijke verschijningsvorm. Want een ’drag queen’ vult op een onderzoeksformulier wellicht vrouw in.’ Hoewel Milkshake de reputatie van een ’gay festival’ heeft, is een opvallend hoog percentage, 27 procent, van het publiek hetero. ,,Daar zijn we blij mee. Dan houd je een mooie mix van mensen. Er komen zelfs 65-plussers en die heel de dag genieten.’’

Vriendelijk

,,Het valt me op dat de sfeer heel vriendelijk is. We doen ook erg ons best om de mensen blij te maken. Bijvoorbeeld bij binnenkomst. In de rij staan, muntjes kopen en gefouilleerd worden is niet leuk. Daarom willen we dat de mensen meteen iets leuks zien. Wij zorgen elk jaar voor een hysterisch welkomstcomité. Dan is die potentiële irritatie meteen weer weg en begint je dag met lach.’’

Theater en andere kunstvormen zijn belangrijk voor het festival. Op het terrein gebeurt in elk hoekje wel iets. Samallo kijkt erg uit naar de act van een groep oudere dames onder de naam Old is the New Gold. ,,Die heb ik bij elkaar gezocht, uit frustratie over de trend om jezelf te laten inspuiten, oprekken en bijsnijden. Dit zijn gepensioneerde dames die er fantastisch uitzien, heel erg fashion. Ze zijn blij met zichzelf en met hun gezonde lijven.’’

Dit jaar komen zo’n 18 duizend bezoekers naar het Amsterdamse Westerpark. ,,Daarmee zitten we echt aan onze grens. Groter willen we niet echt worden. Je zou van dit festival nog een weekend kunnen maken, maar laten we ons eerst richten op komende zondag. We zijn hard gegroeid, maar we zitten ook in een niche markt: we trekken geen grote massa’s.’’

Mysteryland

,,We gaan bijvoorbeeld wel met ons ’ding’ naar andere plekken, zoals Mysteryland. Daar hebben we ons eigen Milkshake eiland. We hebben ook internationale ambities, maar dat kost tijd en research. Je kunt dit concept niet overal neerzetten, met je humor kun je niet in elk land terecht.’’

Dat er internationale belangstelling bestaat is evident. ,,We hebben ook dit jaar tickets naar drieëndertig landen verkocht. Mensen komen hierheen tijdens een Europese trip. Maar misschien komen ze ook speciaal voor het festival. De gay scene is niet zo heel groot, dus als er ergens een leuk groot feest is, dan gaat dat snel rond. Wij zijn daar alleen maar blij mee: Spread the Love!’

Festival

Milkshake Festival: Amsterdam, Westerpark, 19 juli. Info: www.milkshakefestival.nl.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.