Weinig vernieuwing in racegame MotoGP 15

Peter Lodewijks

Normaal gesproken is het recenseren van een game als ’MotoGP 15’ helemaal niet zo moeilijk. Wat je doet is simpel: je vergelijkt het met het vorige deel en beschrijft wat de verbeteringen en/of vernieuwingen zijn.

In dit geval is de maatstaf ’MotoGP 14’. Dus hier komt ’ie. In ’MotoGP 15’ kan je racen vanuit het ’helmperspectief’. Dat is nieuw. Terwijl je met je motor rijdt over bijvoorbeeld het ’TT circuit Assen’ lijkt het alsof je rechtstreeks door de ogen van een Valentino Rossi kijkt. Het geluid van je motoren wordt duffer en het beeld wordt iets donkerder. Dat is vernieuwing één. De tweede is dat elke coureur een jaartje ouder is geworden en dat dat ook verwerkt is in de game. Zover de vernieuwingen en verbeteringen die de serie heeft doorgaan. Voor de rest is dit gewoon precies dezelfde game als de al doodsaaie ’MotoGP 14’. Wat inhoudt dat het een monotone en apathische racesimulatie is waar je steeds dezelfde handelingen moet uitvoeren. Je rijdt op een bestaande track - zoals de ’TT Assen’ dus - je geeft gas, remt af om een bocht door te komen en je zoekt je balans om op de motor te blijven zitten. Dat is het. Het is een herhaling van handelingen die ontzettend pittig is om uit te voeren, maar ook ontzettend slaapverwekkend is. Natuurlijk, het helpt mee als je een affectie hebt met voertuigen op twee wielen of racesimulaties. Maar zelfs dan is het bijna niet voor te stellen dat dit leuk is.

Game van de Week

MotoGP 15, platform: PS4 (ook Xbox One, Xbox 360, PS3 en PC), Milestone, 2 sterren

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.