De onneembare muur

Foto ANP

Foto ANP

Foto EPA

Foto EPA

1 / 2
Durk Geertsma

China is voor veel bedrijven het beloofde land. Enerzijds vanwege de gigantische afzetmarkt, anderzijds vanwege de lagere productiekosten. Bedrijven vergeten echter vaak tijdig hun eigen merk in China te registreren, met alle gevolgen van dien.

C hina blijft een aantrekkelijke afzetmarkt. Vaak wordt de Chinese markt pas betreden, als een product wereldwijd al een succes is geworden. Steeds vaker blijkt het ’wereldberoemde’ eigen merk al door een (Chinees) bedrijf geclaimd te zijn.

De registratie van een eigen merk, geeft de ondernemer het recht om dit merk als enige te gebruiken in een bepaald gebied. Een Benelux merkregistratie geeft die rechten alleen voor de Benelux. Een ander bedrijf kan dus een vergelijkbaar merk registreren en gebruiken in een ander land. Belangrijk is dat bedrijven zich moeten realiseren dat de claim op een merk ontstaat door een merk te registreren bij de autoriteiten en niet door gebruik van een merk. Voor bedrijven is het daarom van belang tijdig merkbescherming te claimen in de landen waar de producten (nu of in de toekomst) worden verkocht of worden geproduceerd. Vaak besluiten bedrijven (vanwege de kosten) alleen merkbescherming aan te vragen in de landen waar het product op dat moment verkocht wordt. Dat kan er toe leiden dat het product in dat land onder een ander merk verkocht moet worden omdat de naam al is vastgelegd. Of dat de fabrikant het merk (voor veel geld) kan overnemen. Merkkaping is daardoor in een aantal landen een nieuwe bron van inkomsten geworden. Zo kreeg Apple problemen toen het de iPad wilde introduceren in China. Een Chinees bedrijf had namelijk eerder de merkrechten op de naam iPad vastgelegd voor het vasteland van China. Het juridische gevecht werd in 2012 geschikt. De merkrechten werden overgedragen voor een kleine 60 miljoen dollar.

Tesla

Afgelopen maand liep de Amerikaanse producent van de elektrische Tesla wagens tegen een vergelijkbaar probleem aan. De nieuwe showroom in Beijing zou dit jaar opengaan, maar nu blijkt het merk ’Tesla’ al in 2006 geregistreerd te zijn door een Chinees bedrijf. Volgens de website wil het bedrijf de beste Chinese elektrische auto maken. Voor de Amerikaanse fabrikant is dit een probleem en het is maar de vraag of zij het merk kan gebruiken in China. In een gerechtelijke procedure gaat het om de vraag of de Chinese merkhouder het merk te kwader trouw heeft geregistreerd. Binnen de wereld van elektrische auto’s is ’Tesla’ een begrip, maar om de kwade trouw aan te tonen moet het merk bekend zijn bij de Chinese autorijder en dat is maar zeer de vraag. Kopen en overnemen is dan de andere optie.

Tijdig registreren van een merk in China is niet alleen belangrijk voor de verkoop, maar ook in verband met productie. Ook het laten maken en exporteren van producten naar Europa valt onder het merkenrecht.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.