Het VW-busje, bestond dat nog?

Foto VW

Een van de laatste Bulli’s onderweg op de productielijn. Foto VW

De benzinetank wordt op zijn plaats gebracht via de motorruimte achterin. Foto VW

De Braziliaanse Kombi kon overal voor worden gebruikt. Foto VW

Foto VW

1 / 5
Peter Lodewijks

Het oude Volkswagen-busje, dat kennen we al vele jaren niet meer. We zien ze nog wel regelmatig rijden, want er zijn best wat liefhebbers die een klassieke Transporter rijdend houden. Hoe anders was dat tot voor kort in Brazilië? Daar rolde het klassieke busje nog steeds van de band in de VW-fabriek te São Bernardo do Campo.

Ze begonnen er ooit mee in 1957. Dat was de oerbus, ook wel T1 genaamd. Slecht één keer, in 1975, onderging de Transporter een modelvernieuwing, toen werd het de T2, bijgenaamd ’Bulli’. Natuurlijk ging het busje in al die jaren technisch wel enigszins met zijn tijd mee, maar om te zien bleef het gewoon die oude Transporter, in Brazilië ’Kombi’ geheten. Tot afgelopen december, toen stopte de band definitief na ruim anderhalf miljoen geproduceerde busjes.

Het is niet vreemd dat de klassieker zólang in productie kon blijven. De T2 was een zeer praktisch wagentje dat ook nog eens heel betrouwbaar en betaalbaar was. Het kon vrijwel overal voor worden gebruikt en was dan ook zeer populair bij bedrijven, maar ook als gezinsauto. Waarom ermee stoppen dus? De Braziliaanse overheid kwam vorig jaar met het antwoord door de veiligheidswetgeving aan te scherpen. Gevolg: het VW-busje kan niet meer aan de eisen voldoen en moest helaas uit de productie worden gehaald. Hiermee kwam een einde aan een tijdperk.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.