Foto-expositie van werk Walker Evans

Hanneke van den Berg

Google de naam ‘Walker Evans’ en je krijgt meteen die gegroefde boerenkoppen te zien. De armoede spat er vanaf. Zij zijn het gezicht van de Grote Depressie, waar Amerika in de jaren dertig onder gebukt ging. Dit zijn de foto’s die in ieder boek over fotografiegeschiedenis staan. Dit is het werk waarmee Walker Evans (1903-1975) zich verzekerde van een ereplaats in de fotografiecanon. Maar dit zijn niet de foto’s die nu te zien zijn in Huis Marseille.

’Walker Evans: Decade by Decade’ toont juist het onbekende werk van deze overbekende fotograaf. Negentig procent van de zeldzame vintage prints in deze bijzondere tentoonstelling is afkomstig uit de collectie van Clark en Joan Worswick. Zij hadden de tegenwoordigheid van geest om een deel van Evans’ archief, dat hij uit geldnood aan een kunsthandelaar had verpatst, op te kopen. Anders waren de foto’s hoogstwaarschijnlijk in de papierversnipperaar beland - een gangbare praktijk onder dealers die zo de schaarste op de markt in stand hielden.

In het net verbouwde Huis Marseille hangt het werk geclusterd in tijdvakken, ruwweg per decennium, zoals de titel al aangeeft. Evans’ allervroegste probeersels verraden zijn leeftijd en onervarenheid.

Als jongeman weet hij ook nog niet zo goed of hij voor fotografie of literatuur moet kiezen. Pas na een verblijf van een jaar in Parijs, neemt hij de camera serieus ter hand.

Hij portretteert ook bevriende kunstenaars, zoals schrijver Hanns Skolle en bladenmaker Lincoln Kirstein. Die laatste stelt Evans voor om oude houten huizen op het platteland vast te leggen en er een boek van te maken. Het is het begin van Evans’ registrerende stijl, een manier van vastleggen met een chirurgische precisie die hem heeft doen uitgroeien tot vader van de documentaire fotografie.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.