Luchtverkeersleiders houden elkaar scherp

schiphol

Waarom zijn een luchtverkeersleider vier aanwijzingen ontgaan over de uitvliegroute van een Cessna vanaf Rotterdam en botste deze bijna op een landende Boeing 737 van Transavia. Bij de Luchtverkeersleiding (LVNL) op Schiphol weten ze het na het rapport van de Onderzoeksraad voor Ongevallen nog niet.

Vermoeidheid wordt aangevoerd, net als de werkomstandigheden en het feit dat de piloot nog niet was gezakt naar de opdragen hoogte. ,,Een heldere oorzaak is er niet en daarom ook geen aanbevelingen. Indertijd hebben we zelf ook alle apparatuur en procedures nagelopen, maar dat was allemaal naar behoren. Waarom hij zo heeft gehandeld weten we nog steeds niet. De onderzoekers houden het op oververmoeidheid, maar zelf ontkent hij dat. Hij is die ochtend fris aan de slag gegaan. Op de werkvloer is de sociale controle wat dat betreft ook groot. Collega's letten er op of verkeersleiders niet zijn vermoeid'', benadrukt de woordvoerster van de LVNL.

Tegenover de onderzoekers gaf de luchtverkeersleider aan hij op 13 november 2006 omstreeks 23 uur naar bed was gegaan, maar niet lekker had geslapen. Hij maakte zich daar geen zorgen over omdat hij aan vijf tot zes uur slaap gewend was. Hij was om 4.30 uur opgestaan, kwam om 6.15 uur op Schiphol-Oost en begon om zeven uur aan zijn dienst. Hij verklaarde dat hij zich goed en niet vermoeid voelde. Het incident in het luchtruim van Rotterdam speelde zich om 9.03 uur af.

De Onderzoeksraad voor Ongevallen wijst echter op internationaal wetenschappelijk onderzoek over slaapgebrek. Daaruit blijkt dat voldoende slaap, zeven tot acht uur per nacht, essentieel is. Aan minder uren slaap kan men niet gewend raken. Momenten van terugval in waakzaamheid treden juist op 's ochtends vroeg en in de loop van de middag.

Ook de pilotenvakbond VNV haalde vorig jaar dit slaaprapport aan om te pleiten voor meer rust en kortere diensten. Bij fatale ongevallen in de luchtvaart die door voornamelijk menselijk falen zijn ontstaan, draagt vermoeidheid in 15 tot 20 procent van de gevallen bij.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.