Vrouw blijft een heer in het verkeer

Foto: Seat

Foto: AFP

Foto: Opel AG

1 / 3
Peter Lodewijks

Een vrouwenauto, wat is dat precies? Is dat een auto die populair is onder vrouwen of is dat er een waarvan mannen vinden dat vrouwen daarin zouden moeten rijden?

Vroeger was het vooral dat laatste. De vrouwenauto was vaak de tweede auto in een gezin en werd vooral gebruikt om de kinderen naar school te brengen en voor een bezoekje aan de supermarkt. Een boodschappenauto dus, waar de man des huizes liever niet in gezien wenste te worden.

Maar er is veel veranderd het laatste decennium. Vrouwen zijn bezig met een grote inhaalslag. Ze halen steeds vaker hun rijbewijs en kopen ook veel meer auto’s dan in het verleden. In autoland bij uitstek, Duitsland, werden vorig jaar voor het eerst meer rijbewijzen uitgereikt aan vrouwen. En van de nieuwe auto’s werd een op de drie door een vrouw gekocht. In Amerika zijn sinds 2010 zelfs meer vrouwen in het bezit van een rijbewijs dan mannen.

Ook op de motor

Deze ontwikkeling zet ook het begrip ’vrouwenauto’ in een nieuw licht. Vrouwen kruipen overigens ook steeds vaker op de motorfiets, geheel volgens de trend onder hardwerkende mensen in de leeftijdscategorie 30/40, die zoveel mogelijk uit het leven willen halen. De tijd dat de auto een typisch mannenonderwerp was, lijkt definitief voorbij. Vrouwen roeren zich steeds nadrukkelijker op de automarkt. Toch lopen ze er niet mee te koop. Ze willen een fijne auto hebben, die goed en veilig rijdt, voldoende comfortabel is en praktisch en zuinig, maar hij moet ook wel te betalen zijn. De uitstraling van de auto speelt wel een rol, maar vinden ze minder belangrijk dan het merendeel van de mannen. En praten over auto’s, dat doen ze al helemaal niet.

Uit een groot onderzoek van Seat met dik 8400 deelnemers kwam enkele jaren geleden naar voren dat ’de heren’ over het algemeen zeer gecharmeerd zijn van een vrouw in een mooie auto: maar liefst 85 procent van de respondenten gaf aan dit ’zeer sexy’ te vinden. Maar als het op flirten in de file aankomt, gaf 65 procent van de mannelijke respondenten aan dat het liefst te doen met een dame in een kleíne auto. Vrouwen daarentegen lieten overduidelijk weten niet warm of koud te worden van grote auto’s. Zo’n 70 procent van de vrouwelijke respondenten gaf aan een man in een grote auto de moeite van het nakijken niet waard te vinden omdat hij kennelijk iets te compenseren heeft. En inderdaad, 35 procent van de mannen gaf in het onderzoek ruiterlijk toe dat de auto een verlengstuk is, vooral van de persoonlijkheid.

Treetje omhoog

Van de boodschappenauto stapt de vrouw langzaam over naar een iets grotere, maar nog steeds handzame hatchback, die wel luxe is uitgevoerd. De Mini bijvoorbeeld, of de Audi A3 en de BMW 1-serie. Ook cabrio’s zijn populair. De vrouw gaat dus een treetje omhoog op de autoladder terwijl de mannen juist een stapje omlaag doen. Het is vooral de crisis die het gezond verstand voedt en veel mannen komen erachter dat een iets kleinere auto ook over alle extra’s beschikt, comfortabel rijdt en je overal brengt waar je moet zijn. Maar het scheelt gewoon een hoop geld.

’Vroeger’ betrad een vrouw de showroom altijd in het kielzog van haar man en dacht hooguit mee over de kleur van de wagen. Zij wist er immers niks van en zou in de nieuwe auto ook amper achter het stuur zitten. Maar dat is dus aan het veranderen. Vrouwen stappen ook steeds makkelijker alleen bij de dealer binnen om een leuk modelletje uit te zoeken. De autobranche moet erg wennen aan deze ontwikkeling. Nog steeds komen we vrijwel geen vrouwelijke autoverkopers in de showroom tegen en in de werkplaats zien we praktisch nooit een vrouw aan een auto sleutelen. Op de weg daarentegen zie je het gebeuren. Heel veel vrouwen aan het stuur en helaas neemt een deel daarvan de slechte gewoontes van veel mannen over. Te hard rijden, geen richting aangeven, bellen tijdens de rit, maar agressief zijn ze gelukkig zelden. De vrouw blijft over het algemeen toch wel een heer in het verkeer.

Vrij Event

Tijdens het Vrij Event, het lifestyle-evenement dat deze krant op 26 en 27 oktober organiseert, staan de spotlights gericht op de vrouwenauto. Verschillende autodealers zijn aanwezig op de voormalige marinewerf Willemsoord in Den Helder en geven hun visie op de vrouwenauto, waarvan ze er ook een aantal laten zien op een speciaal ingericht autoplein.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.