ALS-patiënt Steinz niet welkom bij Parnassia

Parnassia, hier onder het zand, gefotografeerd na de zomerstorm.© Particuliere foto

Daan Doedens
Bloemendaal

Het bezoekje van de Haarlemse schrijver, NRC-boekenrecensent en ALS-patiënt Pieter Steinz aan het terras van strandpaviljoen Parnassia leverde afgelopen maandag een pijnlijke confrontatie op met uitbater en eigenaar Hans Slewe. Pieters vrouw Claartje Steinz voelt zich bijzonder geschoffeerd door Slewe omdat haar man in zijn rolstoel niet welkom zou zijn. Slewe spreekt over ’betreurenswaardige miscommunicatie’.

,,Mijn man wil de zee zien. Toen hij in zijn rolstoel op het terras van Parnassia stond, kwam de bediening’’, blikt Claartje Steinz terug. ,,Ik leg die jongen uit dat mijn man niet kan eten en drinken. Dat was geen probleem.’’ Zij gaat een stukje zwemmen. Bij terugkomst krijgt ze van een ander personeelslid te horen dat het niet kan en dat de baas toestemming moet geven om op het terras te zitten. ’Dat kan zomaar niet’, krijgt ze van Slewe te horen, ’wij moeten weten wie er op ons terras zit. Uw man kan niet eens praten!’.

Steinz besluit haar man buiten het terras neer te zetten en haalt haar spullen van het strand om te vertrekken. ,,Een personeelslid kwam nog bij mijn man om zich te verontschuldigen voor het gedrag van haar baas. Ik eiste echter excuses van hem. Die kwamen onder druk en met de weinig goeds voorspellende mededeling dat de aardige jongen ter verantwoording zal worden geroepen! Voor mijn man was dit een plotse confrontatie met zijn handicap en ik voel mij geschoffeerd.’’ Het voorval bracht in de sociale media gisteren tal van verontwaardigde reacties te weeg.

Het gaat om miscommunicatie, stelt Slewe. ,,Niemand van ons was op de hoogte van de situatie. Hij was op het terras neergezet, wij maakten ons zorgen, hij zat in de zon en bij wie hoorde hij? We wisten niet dat we met hem konden communiceren via de iPad. Ik wist ook niet wie hij was. Mevrouw kwam ontzettend boos naar mijn kantoor. Ik heb onmiddellijk mijn excuses aangeboden en uitgelegd dat het beter was geweest als wij op de hoogte waren geweest. Maar mijn uitspraken vielen niet in goede aarde. Dat ze niet welkom zouden zijn of dat hij niet kan praten heb ik nooit zo gezegd. Ik heb ze nog uitgenodigd om te blijven zitten, maar dat wilde zij niet. Ik baal van die situatie, ik vind het vervelend dat ze een rotte ochtend hebben gehad en betreur het ten zeerste. Ik wil graag in contact komen met de familie om het met ze uit te praten.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.