Poolcirkel Express: te mooi

Een boottocht op de Geirangerfjord.  (Foto: Jaap van Splunter)

De Flåmsbana.  (Foto: Jaap van Splunter)

De Inlandsbanan op de spoor/autobrug over de Pite Älv-rivier.  (Foto: Jaap van Splunter)

De poolcirkel nabij Jokkmokk in Zweedse Lapland.  (Foto: Jaap van Splunter) 

Narvik bij de poolcirkel is ver weg van alles.   (Foto: Jaap van Splunter)

De prachtige bergweg Trollstigen.   (Foto: Jaap van Splunter)

Uitzicht op het plaatsje Geiranger en de gelijknamige fjord.   (Foto: Jaap van Splunter)

1 / 7
Mirjam van Twisk

Ruimte, rust, uitgestrektheid en natuurschoon; dat zijn de vier kernwoorden van Noorwegen en Zweden. Dat de poolcirkel door het noorden van beide landen loopt, geeft ze ook nog eens een haast magische air. Maar is dit gebied door de ruige natuur niet onbereikbaar? Zijn de afstanden niet te groot om zelf te rijden? En zijn er überhaupt wel wegen?

De Nederlandse treinspecialist Incento heeft daar een antwoord op bedacht: zo veel mogelijk alles met de trein afleggen. En waar dat niet mogelijk is, bieden bus en boot uitkomst. Alle spoorboekjes zijn op elkaar afgestemd, de plaatsen gereserveerd, de accommodaties en excursies geregeld en een tourmanager aan boord leidt alles in goede banen. Onbezorgd reizen door een van Europa’s meest ruige gebieden is ineens haalbaar.

De eerste honderden kilometers vanuit de mooie Zweedse hoofdstad Stockholm spreken niet meteen tot de verbeelding. De onmetelijke bossen rijgen zich aaneen, regelmatig onderbroken door een meertje of rivier. Dat verandert als we ons melden bij de Inlandsbanan, een boemel- en toeristentrein die alleen tijdens de zomermaanden rijdt en Midden-Zweden verbindt met Zweeds-Lapland.

Het treintje bestaat uit niet meer dan twee wagons. Op de ’bok’ gepensioneerd machinist Anders Dahl, die zijn passagiers graag in audiëntie ontvangt. „Dit is een nostalgische treinreis, waarbij je echt contact met de reizigers hebt en we gewoon kunnen stoppen als we willen”, legt hij uit.

Fotomomenten

Dat blijkt al snel als we de brug over de Pite Älv-rivier naderen. Het spoor en auto’s moeten de brug delen. Dahl verlaat de locomotief om de hekken met de hand te sluiten, waarna we met z’n allen de brug overlopen, stapvoets gevolgd door de trein. Ook bij de poolcirkel is het gemoedelijkheid troef. We stoppen bij een minuscuul platform.

Aan de ene kant van de rails staat een groot bord dat duidelijk maakt dat we op de poolcirkel staan. Aan de andere kant zien we diverse palen die markeren hoe de poolcirkel visueel door het landschap loopt. Zonder problemen steken we de rails over voor diverse fotomomenten.

Aan het einde van de Inlandsbanan is het noordelijkste puntje van Scandinavië per spoor bereikt. Vanaf hier gaat de Ofotbanen westwaarts naar de Noorse plaats Narvik. De Ofotenspoorlijn is gebouwd voor het vervoer van ijzererts van de mijnen in Kiruna naar de havenstad Narvik. De in 1902 geopende lijn was destijds de koudste en de meest noordelijk gelegen spoorlijn ter wereld. Het 42 kilometer lange traject is een meesterstuk van spoorwegarchitectuur.

Gelukkig is het niet bij het vervoer van ijzererts gebleven; ook passagiers kunnen nu genieten van de fraaie tocht langs diepe fjorden, ruige bergen en barre bergplateaus rond de poolcirkel. Alleen is de nostalgische boemeltrein van de Inlandsbanan ingeruild voor een modern exemplaar.

Bus

Vanaf Narvik is het noodzakelijk de bus te pakken, want pas 100 kilometer zuidelijker ligt er weer een spoor, dat we bij Fauske oppakken. Vanaf hier doorkruisen we bijna heel Noorwegen met de trein. We maken tussenstops in veel prachtige plaatsen. Zoals in de eerste Noorse hoofdstad Trondheim. De trein houdt bovendien halt in Bergen, dat wel de toegangspoort tot het fjordengebied wordt genoemd.

Wij bereiken dat wereldberoemde fjordengebied met de Raumabanen, een ronduit spectaculaire spoorlijn van Dombås naar Åndalsnes, aan de oever van de Romsdalfjord. Onderweg wordt de Raumarivier gevolgd en de Trollveggen (Trollmuur) gepasseerd, de hoogste verticale rots in Europa. Bij Åndalsnes houdt het spoor op. Om het fjordengebied te verkennen, moeten we verder met de boot en de bus.

Net als de poolcirkel biedt ook het fjordengebied een betoverende aanblik. Niet voor niets riep Unesco twee fjorden tot Werelderfgoed uit: de Geirangerfjord en de Nærøyfjord, beide op ons programma. Om de Geirangerfjord te bereiken, moeten we eerst de Trollstigen over, een bergweg met een stijgingspercentage van 9 procent en ontelbare haarspeldbochten. De weg wordt omgeven door indrukwekkende bergen en bergtoppen, en is het resultaat van de geweldige kennis en kunde van ingenieurs en wegenbouwers. De Geirangerfjord verdient zo’n waardige entree, want de schoonheid ervan is onovertroffen. In werkelijkheid is de fjord zelfs nog mooier dan op de plaatjes in de brochures. Tijdens een boottocht genieten we van het imposante fjord en de watervallen, zoals de Bruidssluier en de Zeven Zusters.

Indrukwekkend

De Nærøyfjord doet in schoonheid niet onder voor de Geirangerfjord. De Nærøyfjord is, samen met de Aurlandsfjord, de wildste en spectaculairste zijtak van de Sognefjord. We verblijven in het sprookjesachtig gelegen plaatsje Flåm. Uiteraard kun je hier ook weer met de boot het water op, maar we hebben meer oog voor de Flåmsbana; we zijn tenslotte bezig met een treinreis. De Flåmspoorlijn is een zijtak van het tracé tussen Bergen en Oslo. De spoorlijn voert van Flåm naar Myrdal, een afstand van maar 20 kilometer. Maar wel indrukwekkende kilometers, want dit is een van de meeste steile spoortrajecten ter wereld, waarbij door een spectaculair landschap talloze haarspeldbochten, spiraalbochten en maar liefst twintig tunnels worden gepasseerd.

Ietwat blasé nemen we plaats in de trein van de Hanzestad Bergen naar de Noorse hoofdstad Oslo, het eindpunt van deze treinreis. Internationaal wordt deze spoorlijn beschouwd als een van de mooiste ter wereld. En terecht, zo stellen we vast. Toch laten we ons wel erg makkelijk verleiden tot een langdurig verblijf in de restauratiewagon. Immers: hoeveel natuurschoon kan een mens in zich opnemen?

Wat & Waar

De Poolcirkel Express wordt in Nederland aangeboden door treinspecialist Incento (www.incento.nl en voert in 15 dagen door Zweden en Noorwegen, waarbij de Poolcirkel wordt gepasseerd. Deze reis vertrekt elke vrijdag van 5 juni t/m 7 augustus 2015. De arrangementsprijs, vanaf €3.835 per persoon, is inclusief vluchten van en naar Amsterdam, alle trein-, boot- en bustochten, excursies, overnachtingen met ontbijt in uitstekende hotels en negen diners.

Meer informatie over Zweden: www.visitsweden.com/zweden. Over Noorwegen: www.visitnorway.com/nl. Ook veel informatie over Scandinavië is te vinden bij Nordic Magazine: www.nordicmagazine.nl.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.