Reflectie van een regenbui

Cleas Iversen (foto pr)

Jan Vriend
Amsterdam

Het lijkt een simpele doos, maar hij is goud waard. Want dit vormeloze karton is de ideeënbron van modeontwerper Claes Iversen. Hierin koestert hij foto’s, schetsen en kladjes. Ieder stukje papier kan de aanloop zijn naar een nieuwe topcreatie. ,,Alles wat ik maak, is een reflectie van mijn eigen indrukken.’’ Modeminnend Holland wil Claes.

In het kort: Deense jongen maakt het in Amsterdam. Zijn modern-klassieke kijk op mode slaat aan bij een nieuwe generatie vrouwen. Zo kleedt hij aansprekende showbizznamen als Carice van Houten, Anna Drijver, Renate Verbaan, Liz Snoijink en Stacey Rookhuizen. Zijn visie? ,,Hou het stijlvol, maar reëel. Je moet van een kledingstuk geen kunstwerk willen maken. Het kan een kunstwerk worden, maar dat is nooit mijn uitgangspunt. De kern is dat de stoffen, de pasvorm en de detaillering mooi moeten zijn.’’

Kleien

Claes Iversen was twintig toen hij uit Denemarken naar Nederland kwam. Hij had zijn gymnasiumdiploma op zak, had wat werkervaring als afwasser en krantenbezorger en

wilde een jaartje buitenland pakken, voor hij verder zou studeren. Dat zijn zus met een Nederlander was en hier woonde, maakte de keuze eenvoudig: op naar Amsterdam dus. Hij bleef, om mode te gaan studeren aan de Koninklijke Academie in Den Haag. Die keuze voor een creatief vak was vanzelfsprekend. ,,Handvaardigheid was altijd mijn sterkste vak op school. Op ieder vel papier dat ik voor me kreeg, maakte ik schetsjes. Ook als ik kon kleien of schilderen was ik gelukkig.’’

Zijn oma stimuleerde zijn passie voor mode. ,,Ze was hoedenmaakster geweest en had thuis een kamertje met oude stoffen, linten en garens. Als ik bij haar was, trok ik me meteen terug in die kamer. Voor mij was dat een Walhalla om in te experimenteren.’’

Een tv-documentaire zette hem uiteindelijk op het spoor van de catwalk. De programmamakers volgden een succesvolle modeontwerper bij zijn werk. Ademloos keek de dertienjarige Claes naar het proces dat begon met de eerste schets en via het kiezen en verwerken van de stoffen leidde naar de finale: een grote show in Parijs. ,,Toen ik dat had gezien, wist ik precies wat ik wilde en hoe mijn leven eruit moest gaan zien.’’

Atelier

Aan de Amsterdamse Herengracht stappen we dat leven binnen. Achter een monumentale gevel combineert hij wonen en werken. Tafels met flinke werkbladen en zoemende naaimachines brengen het ambacht dichtbij. Met één werknemer, een handvol stagiaires en een netwerk van freelancers tovert hij hier jaarlijks twee collecties tevoorschijn, steeds met een kenmerkende signatuur van subtiele lijnen en verrassende contrasten. In zijn atelier kom je creaties van dunne wol, delicate zijde en crêpe tegen. In zijn nieuwe ontwerpen combineert hij ook linnen en katoen. Let ook op de franjes die in verschillende tinten terugkomen. ,,Ze verwijzen naar de Nederlandse klaagcultuur’’, vertelt hij in vrijwel accentloos Nederlands. ,,Toen ik in april heel Nederland hoorde mopperen over het natte voorjaar zocht ik een manier om dat thema in mijn kleding te verwerken. Dat mondde uit in die franjes. In de verticale lijnen komt de regen terug.’’

Kijk goed en volg zijn denkpatroon: dan zie je geen stortbui, maar een voorjaarsbuitje. Nét lekker om de tuin een beetje op te frissen. Franje om het leven franje te geven. ,,Om dat luchtige te benadrukken koos ik pasteltinten. Dat maakt het kleurrijk en licht. Zo worden het buitjes waar je blij van wordt.’’

Pasvorm

Vraag je hem voor wie hij werkt, beschrijft hij de vrouw die hij voor zich ziet als hij ontwerpt. ,,Ik ga uit van een jong volwassen vrouw. Of een volwassen jonge vrouw. Ze is op een punt in haar leven waarop ze weet wat ze wil. Ze is zelfverzekerd en heeft een eigen visie op hoe ze eruit wil zien.’’

Zijn visie op mode? ,,Ik heb oog voor klassieke modellen en probeer daar een eigentijdse draai aan te geven. Stijlvol, karakteristiek en grensverleggend. Ik streef naar zuiverheid en wil tegelijk dat mijn creaties weelde en zorgvuldigheid uitstralen.’

Het liefste bemoeit hij zich daarom niet alleen met de jurk, de broek of de jas, maar ook met de rest. ,,Het totaalplaatje moet mooi zijn. Daarom ontwerp ik ook schoenen en geef ik advies over bijpassend ondergoed. Dat houdt in dat het vertrouwen van klanten heel groot moet zijn, want ik kom heel dichtbij een vrouw.’’

Impulsen

De kunst van het ontwerpen is om iedere collectie weer vernieuwend te zijn. Om zijn creativiteit te prikkelen, zoekt hij impulsen in alle denkbare hoeken. ,,Musea, kunst, muziek, literatuur en zelfs het nieuws brengen me op ideeën. Om die tastbaar te maken en ze vast te leggen, bewaar ik van alles in die kartonnen doos: foto’s, krantenknipsels, tekstjes uit tijdschriften, stukjes stof of aantekeningen en schetsjes. Soms zitten ze jaren in die doos voor ik zo’n idee in een ontwerp vertaal. En vaak weet ik als ik aan het ontwerpen ben niet eens meer hoe zo’n idee ook alweer is ontstaan.’’ Wél weet hij intussen dat de antenne voor invalshoeken altijd op ontvangen staat. Daarom gaat zijn schetsboek ook op vakantie mee in de koffer. ,,Reizen is een ontlading, maar het laadt me ook op.’’

Confectie

Hij vertelt het eerlijk: het valt nog niet mee om geld over te houden aan zijn bedrijf. ,,Als ik wat verdien, investeer ik het meteen in een nieuwe collectie.’’

Om hem op het spoor van de serieuze centen te zetten, krijgt hij van vakbroeders vaak de raad om zich niet alleen op de couture te richten, maar om ook eens een confectiecollectie voor het grote publiek te maken. Dat zou commercieel gezien handiger zijn. Hij zegt geen nee, maar voorziet praktische bezwaren. ,,Dan zou ik stoffen in het groot moeten inkopen en alles moeten voorfinancieren. Ook zou ik de productie in een fabriek moeten laten regelen. Dan praat je al gauw over het managen van een bedrijf. Terwijl mijn hart ligt bij het ontwerpen en het contact met de klant.’’

Nee, laat hem maar lekker ontwerpen. Ideeën genoeg. Misschien wel voor een internationale doorbraak. Graag, zelfs. ,,Amsterdam is heerlijk, maar als mijn collecties in Parijs aanslaan, pak ik zo mijn koffers.’’

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.