C4 Cactus apart en origineel

1 / 2
Peter Lodewijks

Citroën is altijd een raar merk geweest. Eigenzinnig tot op het bot hetgeen vaak leidde tot bijzondere auto’s met aparte techniek en verrassende toevoegingen. Maar er is een periode geweest waarin de modellen van deze Franse fabrikant vrij ’gewoon’ werden en er niet meer uitsprongen als typisch Citroën. Daar is de laatste jaren langzamerhand verandering in gekomen en Citroën probeert zich weer te onderscheiden van de rest.

Vooral de showmodellen ogen vaak spectaculair, maar het gaat natuurlijk om wat voor productiemodellen die uiteindelijk opleveren. Wat dat betreft mag de nieuwste Citroën, de C4 Cactus, zich op de borst kloppen. Want dat is toch weer een behoorlijk verrassende auto waar het merk trots op kan zijn. Een originele Citroën, begonnen als showauto, maar zomaar in productie genomen en binnenkort te koop voor een scherpe prijs, vanaf 16 mille.

De Cactus ziet er stoer uit, maar ook een beetje gek. Die gladde ronde voorkant bijvoorbeeld met gaten voor de lampen, is apart maar wel leuk. En dan die ’airbumps’ op de portieren, een soort bubbeltjesplastic in het groot, om de auto te beschermen tegen openzwaaiende deuren of langskomende boodschappentassen. Het is zo’n voor de hand liggende oplossing, maar geen enkele fabrikant durfde het aan tot nu toe. Citroën dus wel. En omdat we nu eenmaal in de moderne tijd leven, waarin mensen hun auto steeds meer een persoonlijk tintje willen geven, biedt Citroën de mogelijkheid om die stootkussens in andere kleuren te bestellen. Verder is het allemaal licht, eenvoudig en goedkoop wat de klok slaat. Geen overbodige poespas, maar puur functionele toevoegingen in een ruim interieur vol verrassingen. Zoals de 7 inch tablet die standaard in elke Cactus zit. Het lijkt een zware auto, maar de 4,16 meter lange C4 Cactus weegt maar 965 kilo. Dat lage gewicht zorgt voor extra zuinigheid en minder wegenbelasting. Er zal keus zijn uit twee benzinemotoren en twee diesels.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.