Gras voor de Amerikanen

Peter Lodewijks

Een hamburger is een verhaal. Meer dan biefstuk van de haas. Daar valt goed bekeken geen eer aan te behalen. Aan twee kanten bakken en klaar is de culinair begaafde kok.

Toch krijgt de chef wel complimenten voor zijn bief, nooit voor een burger. En het rund doet er al helemaal niet toe. Dat verandert. Gras is in de mode. Amerikanen, van wie je kunt zeggen dat ze de wereld de hamburger brachten, hebben iets ontdekt. Je hebt gewone koeien waar gewone hamburgers van komen. En je hebt bijzondere koeien. Ze eten gras. Wat zegt u? Gras!

Het beste rundvlees, zeiden Amerikanen tot voor kort, is dat van vee dat maïs at. Het vee woont in grote stallen en wordt gevoed met mengvoer van soja, vezels en maïs, eventueel met wat groeihormonen erdoor. In de laatste maanden voor de slacht wordt meer maïs gegeven. Het vlees wordt er zoetig van. Waren ze gek op in Amerika. Tot ze een koe zagen in de wei. Runderen die vers gras kunnen eten, in de wei, hebben het zo te zien beter. De vraag naar rundvlees van grasgevoerd vee is enorm. En doorgedrongen tot in Europa, tot in de keukens van de Europese Hiltonhotels. ’Ze eisen grasburgers’, zegt de ober tegen de chef die alleen maïsburgers heeft liggen, eigen import uit de Verenigde Staten.

Hilton Europa volgt de Amerikaanse mode en schakelt over op gras. En het mooie, maar niet eerder op gelet onderweg van Schiphol naar Hilton Amsterdam: in Nederland eten koeien al gras, ver voor de nieuwste culinaire trend uit. En niet alleen in Nederland. Ook in Oostenrijk worden koeien gesignaleerd die gras eten, in Schotland en het ware grasparadijs is Ierland. Hilton schreef een competitie uit onder Europese hamburgerfabrikanten. De burger die zou winnen, blind geproefd, zou voortaan aan alle 180 vestigingen van de hotelketen in Europa geleverd kunnen worden. Maar van gras!

Mikel Pouw, heeft gewonnen. Nederlandse slager die zich is gaan specialiseren in vlees voor restaurants. Een hamburger hoeft niet de verplichte narigheid te zijn. Integendeel. Maar neem nou even Albert Heijn. Onlangs konden uitverkorenen met een bonuskaart een compleet broodje hamburger kopen voor slechts 1 euro. Thuis een minuut in de magnetron en warm eten. Bij Heijn denken ze dat narigheid moet als je het hamburger noemt. Het schijfje vlees tussen het rampzalige broodje bevatte maar liefst drie soorten suiker! Zwijg ik nog over de rest van wat er in zat.

Mikel Pouw en kompanen van zijn onderneming Nice to Meat, hebben een hamburgermachine ontwikkeld die licht gezouten en gepeperde rulle gehaktballen maakt die voorzichtig worden platgedrukt tot op de gewenste Hilton dikte. Amerikanen op wereldreis hebben weer wat te eten. Voor ons niks nieuws; gras.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.