Shahada ***

Leontien van Engelen

Je kunt in de filmwereld een slechtere start maken dan de dertigjarige, uit Afghaanse vluchtelingen in Duitsland geboren Burhan Qurbani. Zijn eindexamenfilm 'Shahada', de titel verwijst naar de islamitische geloofsbelijdenis, werd geselecteerd voor het hoofdprogramma van het filmfestival in Berlijn.

Nu is dit festival altijd dol op films die de Belangrijke Thema's aan de orde stellen, maar 'Shahada' is zeker het werk van een talentvolle filmmaker.

De film voert drie jongeren op die verscheurd worden tussen moderniteit en (religieuze) traditie. Dat klinkt als een cliché, maar Qurbani maakt het conflict in hun hoofd bij vlagen ontroerend voelbaar.

Zoals bij de vrijgevochten Maryam (Maryam Zaree), die na een abortus verandert in een fundamentalistische moslima met een enorm schuldcomplex. De jonge Senegalees Samni (Jeremias Acheampong) worstelt met homoseksuele gevoelens, die hij moet verbergen voor zijn streng-gelovige moeder. En de politieagent Ismail (Carlo Ljubek) moet in het reine komen met een tragische gebeurtenis in zijn werk.

Shahada, dat meer dan eens aan Crash doet denken, maakt de enorme spanning zichtbaar die conflicterende waardesystemen in levens veroorzaken. Bij de een slaat het naar binnen met als gevolg zelfdestructief gedrag, bij een ander komt het als agressie naar buiten. In dit inlevingsvermogen ligt de kracht van de film, die als manco heeft dat hij wel erg veel aansnijdt. Homoseksualiteit, abortus, fundamentalisme: het hele repertoire aan controversi'le kwesties binnen de islamitische wereld komt langs.

De overdaad is typerend voor een eindexamenfilm, maar het lef dat Shahada uitstraalt, en de uitstekende acteerprestaties, doen vermoeden dat van Qurbani nog veel valt te verwachten.

Jos van der Burg

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.