Sfeervolle herdenking in Haarlem; ’Wanneer kom je in verzet?’

Burgemeester Wienen spreekt tijdens de 4 mei-herdenking bij het monument op de Dreef.© Foto United Photos/Toussaint Kluiters

Alain Clark met zijn vader Dane tijdens het Herdenkingsconcert.© Foto United Photos/Toussaint Kluiters

1 / 2
Paul Lips
Haarlem

Op waardige wijze zijn vrijdagavond op de Dreef de gevallenen herdacht van de Tweede Wereldoorlog en de militairen die omkwamen in latere oorlogssituaties en bij vredesmissies. ,,Morgen vieren we de vrijheid in het besef dat die zwaar is bevochten’’, sprak burgemeester Wienen bij het beeld ’Man voor het vuurpeloton’. Aansluitend was het sfeervolle Herdenkingsconcert op het Vlooienveld in de Haarlemmerhout.

Vanaf het moment dat de laatste tonen van ’The Last Post’ zijn weggestorven is de stilte indrukwekkend. Twee minuten voor gedachten aan degenen die het leven lieten voor de vrijheid. In de toespraak van burgemeester Wienen ligt het accent op hen die zich aansloten bij het verzet. Corrie ten Boom vanuit een religieuze achtergrond, Hannie Schaft vanuit een communistische overtuiging. Maar in hun kielzog waren er vele onbekendere Haarlemmers, die de ingrijpende keuze maakten om zich bij het verzet te voegen, benadrukt Wienen. ,,Zij keken niet weg van het onrecht dat zich in de stad afspeelde.’’

Ook op andere plekken in Haarlem worden de slachtoffers herdacht, zoals bij het monument op de Jan Gijzenbrug, waar veel jongeren aanwezig zijn.

Om de overgang van herdenken naar het vieren van de vrijheid in gepaste sfeer te beleven is er de traditie van het Herdenkingsconcert, waarbij de muzikale begeleiding in handen is van het Kennemer Jeugdorkest onder leiding van Matthijs Broers. Wellicht zijn de zachte weersomstandigheden de reden dat het concert nóg drukker bezocht lijkt dan de voorgaande jaren. In het stuk ’Reverie’ van Giovanni Bottesini (1821-1889) schittert Sasha Witteveen op contrabas. Bevrijdingpop-voorzitter Simon Raedts heeft vooraf opnieuw stilgestaan bij degenen die de keuze maakten voor het verzet. Zoals de 19-jarige elektricien Jules Alkema, die op de Dreef als vergelding voor verzetsdaden van anderen op 7 maart 1945 door de bezetter werd gefusilleerd. Hij was een van de vijftien mannen die na de kogelregen op een vrachtwagen werden geladen en met een zeil werden bedekt. ,,Wanneer kom je in verzet en wanneer staak je verzet?’’, dat is de vraag die Simon Raedts de aanwezigen meegeeft, ’om over na te denken tijdens de muziek’. Een jochie in een donkerrode sweater is nog niet erg bezig met dat thema, hij probeert al springend de takken te grijpen van een van de kolossale bomen. Verderop links van het podium geniet een jonge moeder van de muziek, baby op de arm. ,,We wonen vlakbij en we vinden het een mooi evenement, dus komen we met het hele gezin altijd wel even kijken.’’

Illegaal drukwerk

Ondertussen klinkt de ’Danse Macabre’ van Saint-Saëns. Jakob Kaiser speelt het hoofdthema op de viool, de fluiten volgen. Op de begeleidende violen klinkt pizzicato, terwijl het koper schetterend antwoordt.

Stadsdichter Willemien Spook draagt het gedicht voor dat zij opdroeg aan Ad Hoogendoorn, de zoon van Haarlemmer Johannes Hoogendoorn die in zijn drukkerij op de Burgwal illegaal drukwerk maakte tijdens de oorlog, en na een inval door Duitsers en Haarlemse politie op de Waalsdorpervlakte werd gefusilleerd.

Aan Alain Clark de taak om de overgang van herdenken naar het feest van bevrijding te maken, en dat is aan hem besteed. Na sfeervolle liedjes als ’Back in my world’ en ’Empty chair’ mag er zelfs even worden meegeklapt bij ’Father and friend’, waarvoor vader Dane Clark eveneens op het podium verschijnt.

Meer nieuws uit Haarlem

Net binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.