Pas op met aanbetalen aannemer

Ed Brouwer

Sommige aannemers gaan pas aan de slag met een verbouwing als je een grote aanbetaling doet. Ga hier nooit mee akkoord.

De schrijnende gevallen zijn een dankbaar onderwerp voor televisieprogramma’s. Een naïeve consument betaalt een groot bedrag aan voor een verbouwing. De aannemer levert geen of broddelwerk en verdwijnt vervolgens, met het geld in zijn zak, met de noorderzon. Hoe voorkom je dit en maak je wel goede afspraken met een aannemer?

In de wet staat dat een verkoper mag bepalen dat een koper maximaal de helft van het aankoopbedrag moet betalen als aanbetaling. De consument bepaalt zelf of hij daarmee akkoord gaat. Wie niet wil aanbetalen, kan gewoon naar een andere aannemer gaan.

Arbeidsuren

De bedragen die aannemers als aanbetaling vragen, variëren nogal. De ene aannemer vraagt ’slechts’ 10 procent, de andere 50 of zelfs 100 procent omdat hij ’de materialen vooraf moet bestellen’. Wees je ervan bewust dat de materialen slechts een gedeelte uitmaken van de kosten van de bouw. Een groot gedeelte van de kosten bestaat uit arbeidsuren.

Het risico van een grote aanbetaling is dat je je geld kwijtraakt als de aannemer failliet gaat. Door een faillissement verliest de ondernemer zeggenschap over zijn resterende gelden en goederen. Deze worden overgenomen door een curator, die daarvan eventueel schuldeisers betaalt. De bank, de Belastingdienst en grote bedrijven staan daarbij vooraan. De kans dat je als consument nog iets van je aanbetaling terugziet, is daardoor miniem.

Brancheorganisatie

Is de aannemer aangesloten bij een brancheorganisatie, dan zorgt die er soms voor dat een andere aannemer het werk overneemt. Of je krijgt – een deel van – de aanbetaling terug. Het is dus slim alleen met aannemers in zee te gaan die zijn aangesloten bij een brancheorganisatie met een goede compensatieregeling bij een faillissement.

Ook als je niet tevreden bent over het geleverde werk, is het vervelend als je al een grote aanbetaling hebt gedaan. Zie je geld dan nog maar eens terug te krijgen. „Het is dan ook verstandig een betalingsregeling af te spreken. Je betaalt dan bijvoorbeeld 10 procent voordat het werk begonnen is en vervolgens betaal je per deel van het werk”, zo geeft Olav Wagenaar van juridisch dienstverlener DAS een tip.

Zekerheden

Je kunt nog meer zekerheden inbouwen. Vraag aan de ondernemer of hij de bouwmaterialen rechtstreeks bij jou wil laten bezorgen. Of parkeer de aanbetaling op een zogenoemde derdenrekening bij een notaris. Het geld komt dan pas in het bezit van de aannemer als hij zijn afspraken is nagekomen.

Ben je niet tevreden over het geleverde werk, stop dan onmiddellijk met vervolgbetalingen. „En stuur de aannemer direct een brief, liefst aangetekend, waarin je hem duidelijk maakt dat je niet tevreden bent over het werk en waarom niet. Benoem alle tekortkomingen en geef aan dat hij deze binnen een redelijke termijn moet herstellen”, vertelt Wagenaar. Op Consuwijzer.nl is een voorbeeldbrief te vinden.

Geschillencommissie

Kom je er niet uit met de aannemer, dan kun je je wenden tot de Geschillencommissie Verbouwingen en Nieuwbouw. Voorwaarde is wel dat de aannemer is aangesloten bij branchevereniging BouwGarant. Als een aannemer een uitspraak om een schadevergoeding te betalen niet nakomt, staat de Stichting BouwGarant garant voor de betaling.

Het klachtengeld voor behandeling door de geschillencommissie bedraagt 260 euro en als consument krijg je dit bedrag terug als je een zaak wint. Is de aannemer niet aangesloten bij BouwGarant, dan rest nog slechts de rechter.

Illustratie: Pieter Hogenbirk

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.