Premium

Kerstseizoen begint op Nieuwe Groenmarkt

1/6
Haarlem

Het aanhoudende zomerse weer is wel het laatste waarop Haarlemmers Chiel van Tok en Matthijs van der Meer zitten te wachten. Hun grote kerstshow in de Groenmarktkerk komt eraan, de kaartverkoop is begonnen maar een kerstsfeertje is nog ver te zoeken. ,,Ik knijp ’m wel een beetje’’, zegt Van Tok.

Aan enthousiasme ontbreekt het de drijvende krachten achter ’It’s Christmas Time’ niet. Kosten noch moeite zijn gespaard om het publiek op vrijdag 7 en zaterdag 8 december een onvergetelijke avond te bezorgen. ,,We willen mensen verwonderen met een show met zang, dans, theater en visuele effecten’’, zegt regisseur Van der Meer. ,,Als je in de zaal zit, gebeurt er om je heen van alles.’’

,,We hebben een waanzinnige line-up’’, zegt Van Tok, die onder anderen de Britse West-End ster Jenna Lee-James, soulzanger Steffen Morrisson en zangeres Vajèn van den Bosch heeft weten te strikken. Een achtkoppige band, dansers en zes talentvolle Holly Jolly Kids moeten het feest compleet maken.

Ook buiten de Groenmarktkerk is de kerstsfeer goed voelbaar. Op 8 (en 9 december) houdt de gemeente Haarlem weer een kerstmarkt. Omdat het een jubileumeditie is, staan er meer kramen dan ooit in de binnenstad: zeker driehonderd.

In de pastorie bij de Groenmarktkerk huurt Van Tok een werkruimte. Vandaar dat hij iets speciaals heeft met de kerk die mogelijk in de verkoop gaat omdat er nog maar zo weinig kerkgangers over zijn. ,,Wij willen meer muziek brengen in dit gebouw, waar een mooie sfeer hangt. Er zijn ook andere manieren om mensen in de kerk samen te brengen. De Groenmarktkerk zou nog meer een baken in de stad kunnen zijn.’’

Uitprobeersel

De 29-jarige Chiel van Tok is pianist en heeft een eigen evenementenbureau: Van Tok Music. Matthijs van der Meer (25) is zanger, presentator en regisseur. ,,We kennen elkaar uit de muziek’’, aldus Van der Meer. Vorig jaar brachten de twee hun eerste kerstshow in de Groenmarktkerk op de planken: ’A Taste of Christmas’. ,,Eigenlijk was het een uitprobeersel waarvan we enorm veel geleerd hebben. Het ging toen erg last minute: in anderhalve maand hebben we de show uit de grond gestampt. Het was top en we kregen leuke reacties, maar stiekem wisten we: het kan nog veel beter.’’ Na afloop kregen de bezoekers trouwens nog een cadeautje uit de hemel. ,,De mensen kwamen de kerk uit en het sneeuwde! Dat was zo idyllisch.’’

Na afloop van hun vorige show zeiden sommige bezoekers het jammer te vinden dat de artiesten vanaf bepaalde plekken in de kerk niet optimaal te zien waren. Daar is voor It’s Christmas Time iets op bedacht. De organisatoren laten een groot, één meter hoog podium bouwen, waardoor niemand iets van de show hoeft te missen.

Met de voorbereidingen voor hun nieuwe show begonnen Tok en Van der Meer dit keer ruim van te voren: op 10 december 2017, een dag na A Taste of Christmas. Die naam gebruiken ze overigens bewust niet meer. ,,Mensen associeren Taste toch gauw met eten’’, aldus Van Tok. De nieuwe naam It’s Christmas Time willen ze verbinden aan alle kerstshows die ze nog hopen te organiseren. ,,Wel brengen we telkens een nieuwe editie. Zo is deze show ’The Santa Edition’.’’

Van der Meer en Tok vinden dat ze elkaar goed aanvullen. ,Matthijs komt uit de theaterwereld, ik uit de muziekwereld’’, aldus Van Tok. ,,Ik maak de arrangementen en beheer de financiën, Matthijs is de creatieveling die scenes bedenkt en uitwerkt. ’’

Het blijft spannend of het publiek de weg naar het kerstevenement zal weten te vinden. ,,Ik neem een enorm risico’’, zegt Van Tok. ,,Alles wat ik overhoud aan de lessen en workshops die ik geef, heb ik in de show gestopt.’’

Was een show vlak voor Kerstmis eigenlijk geen beter idee geweest? ,,Rond Kerstmis gebeurt er al zoveel. Artiesten hebben dan al boekingen. Wij willen graag de ópening van het kerstseizoen zijn. ’’

Kaarten voor de show zijn verkrijgbaar via www.itschristmastime.nl

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.