Zandvoort is te traag voor Dutch GP

1/2
Zandvoort

Terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort is kansloos. Autosportdeskundige en oud-inwoner van Zandvoort Mark Koense windt er doekjes om. ,,Áls de Formule 1 snel weer naar Nederland komt, wordt het Assen.’’

Max Verstappen die een echte grand prix afwerkt in de duinen, natuurlijk is en blijft het een droom voor velen. Het terughalen van de F1 is ook nog steeds de ambitie van Circuit Zandvoort.

Toch kan niemand er omheen: het is vooral Assen dat flink aan de weg timmert voor het binnenhalen van de Dutch GP. Laatste wapenfeit van de Drenten: de Gamma Racing Day van afgelopen weekeinde, waar F1-coureur Carlos Sainz jr. verklaarde dat Assen alles in huis heeft om een grand prix te houden.

Borden

Rond Zandvoort is het al weer een maand of wat ’verdacht’ stil. Eigenlijk sinds de mysterieuze borden met ’#F1 2020’ die tijdens de Jumbo Racedagen (mét Max Verstappen) in mei langs de baan stonden.

Snelheid, dat is waar het nu om draait volgens Mark Koense. ,,Door Max Verstappen zit de F1 in Nederland in een soort snelkookpan. Het is urgent. De Amerikaanse eigenaren van de Formule 1 worden er letterlijk dagelijks mee geconfronteerd hoe waanzinnig populair de sport in Nederland is. Wat Max hier teweeg brengt, is ongekend. Die Amerikanen denken natuurlijk ’is het niet lucratief om daar een grand prix te hebben?’’’

Kansen

Er liggen kansen, nu er gaten in de wedstrijdkalender vallen. ,,De GP in Miami lijkt voorlopig uitgesteld, Duitsland verdwijnt van de kalender en Maleisië is al afgevallen’’, somt Koense op.

Zandvoort is te traag voor Dutch GP
Het F1-team van Renault verzorgde afgelopen weekeinde demonstraties op het TT Circuit in Assen.
© Foto Hilbrand Dijkhuizen

De reputatie van het TT (Tourist Trophy) Circuit in Assen wordt nogal eens onderschat, signaleert hij. ,,Terwijl daar al heel lang elk jaar een grand prix gereden wordt. De Moto GP is écht van Formule 1-kaliber. Natuurlijk, het ziet er anders uit omdat het op twee wielen is. Maar de paddocks, de logistiek eromheen, de gebouwen, de ruimte, parkeerplaatsen, alles voldoet aan de eisen voor zo’n groot race-evenement.’’

Kant-en-klaar

Hoe anders is dat in Zandvoort. ,,Daar zou grondig geïnvesteerd moeten worden. Dat kost geld. In het circuit in Assen is de afgelopen pakweg tien jaar vijftig, zestig miljoen euro gestoken. Hoe kom je nu snel aan dat geld?’’ Belangrijker nadeel: ,,Vernieuwen kost tijd. Bijvoorbeeld pas in 2025 klaar zijn, is echt te laat.’’

Voor een eventuele Dutch GP op korte termijn heeft dus alleen Assen goede papieren, aldus deze kenner. ,,Je kunt er niet omheen: daar ligt een kant-en-klare faciliteit. Natuurlijk stelt Zandvoort daar terecht het argument van de historie tegenover. Maar melancholie, emotie, historie, je kunt het niet aanraken. Je hebt er niets aan als de Amerikanen zeggen: ’laat me eens zien wat je hebt’.’’

Statement

Voor vragen over de Formule 1 verwijst het het circuit naar het speciaal ingehuurde bureau HuijskensBickerton in Amsterdam. Dat houdt het bij een statement. ,,Uit een haalbaarheidsstudie, uitgevoerd door een onafhankelijk bureau in november 2017, is gebleken dat Zandvoort uitermate geschikt is voor het organiseren van een grand prix. Met de gemeente Zandvoort en andere partijen werken wij nu verder. Wij doen bekendmakingen als we concrete plannen kunnen presenteren.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Keuze van de redactie