In 60 seconden: Met een hoofdletter H

Bart Boele

Mijn moeder (91) maakt zich zorgen. ING Bank gaat stoppen met de TAN-codes, die nodig zijn om geld over te maken. Dat moet allemaal met een app voortaan. Mijn ouders hebben geen apps.

De laptop hebben ze nog gehaald, inclusief online bankieren en facebook om de kleinkinderen te volgen. Ze hebben zelfs een mobieltje, voor als onderweg naar het winkelcentrum aan de overkant van de straat de nood aan de man is. Maar dat is geen smartphone met apps, je kunt er alleen mee bellen. Hoe moet dat nu? ING laat weten dat er een oplossing komt voor mensen die niet met een smartphone kunnen of willen omgaan. Dat geeft mijn ouders rust.

Het geeft ze ook rust als ik af en toe mee kijk op hun bankrekening. Dan loggen we samen even in om te kijken. Ik vraag altijd ’wat is het wachtwoord’ hoewel dat gewoon op een papiertje onder het tafelkleed staat. Tot dit weekeinde. ’Wat is het wachtwoord’ vraag ik en mijn moeder zegt ’het begint met hufter’. ’Hufter?’ ’Ja, met een hoofdletter H.’ ’Hoe kom je nou bij hufter?’ ’Nou ik wilde van de week inloggen maar ik wist het wachtwoord niet meer. Ik heb drie kwartier naar dat papiertje gezocht. Toen heb ik mezelf uitgescholden voor hufter. Ik heb meteen het wachtwoord veranderd. Deze onthou ik wel.’

De logica van mijn moeder.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.